09 January 2012

IKEA

Semalam, 8 Januari 2011, aku ngan family pergi ke Ikea. Orang yang datang pun buleh tahan! ramai jugak... aku tengok ramai kaum cina yang datang shopping kat ikea pada masa nie... maybe sebab Chinese New Year dah dekat kan.

Rasanya ramai orang kate barang-barang kat Ikea ni cantik... tapi kualiti aku tak pasti. aku tengok banyak jugak produk yang 'made in china' walaupun Ikea nie pasaraya yang berasal dari Sweden. Produk China nie banyak yang cantik, tapi rendah kualitinya. Untuk kita bersangka baik, takkan pengurusan ikea tak nak jaga nama baik depa, jika ambil produk dari China... mesti depa dah test, untuk pastikan kualiti produk tu terjamin.

Satu lagi, setiap kali aku g ikea.. mesti ader orang putih yang sibuk membeli jugak. agaknya depa nie expatriate yang keja kat negara kita. tu tandanya, jenama ikea nie satu jenama yang global.

Sebenarnya, konsep perniagaan berasaskan household item memang mendapat tempat dihati masyarakat malaysia. cumanya tak banyak pasaraya yang menawarkan konsep perniagaan seperti ikea nie....yang banyak adalah kedai perabot, tumbuh bagai cendawan lepas hujan.

bab parking, nak dikatakan mudah dapat parking kat ikea nie tak jugak. kira nasib jugak, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. tapi semalam nasib aku baik, sebab cepat dapat parking. Tips nak dapat parking, pergi awal pagi, sebelum orang ramai. ataupun, waktu lepas lunch. Mata kita kena liar, mencari pemilik kereta yang dah selesai shopping dan dah nak balik.

1 comment:

  1. "Mata kita kena liar..." ---> ni AMIR.DIN dah expert...Ahaha...

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.