28 May 2012

Rumah Subsale: Langkah 7 - Consent To Transfer and Consent To Charge

Semasa kita berurusan dalam membeli rumah, sila dapatkan status hartanah rumah yang anda berminat untuk beli. Biasanya agen akan maklumkan sama ada tanah tersebut berstatus freehold atau leasehold, kena dipastikan jua ianya master title atau individual title. Status ini penting untuk diketahui kerana peguam akan mengenakan charge mengikut status tanah tersebut.

Mengikut pengalaman, rumah yang aku beli berstatus leasehold dan telah dikeluarkan individual title. Di dalam geran yang dikeluarkan, dengan jelas menyatakan seperti berikut 'SEKATAN-SEKATAN KEPENTINGAN: Tanah yang diberi milik ini tidak boleh dipindah milik, dipajak atau digadai melainkan dengan kebenaran Pihak Berkuasa Negeri'. 

Berdasarkan statement ini, pihak berkuasa negeri bermaksud Pejabat Tanah Daerah dan Pejabat Tanah Galian Negeri yang menguruskan dan memberikan kelulusan mengikut proses yang ditetapkan. Setau aku memang ader pelbagai kelulusan yang pejabat ini akan diproses, ianya memang kes yang yang unik.

Terdapat dua proses kebenaran yang perlu dipohon ke Pejabat Tanah iaitu :

i. Consent to transfer (CTT)
CTT bermaksud kebenaran pindah milik tanah dari Penjual kepada Pembeli. Kedua-dua pihak perlu menandatangani Borang 14A yang telah siap diisi oleh Lawyer SPA. Kelulusan pindah milik ini membolehkan pindah milik boleh dilaksanakan daripada penjual kepada pembeli.   

ii. Consent to charge (CTC)
CTC pula bermaksud kebenaran gadaian. Kebenaran gadaian ini terpakai bagi kes pembelian yang melibatkan pinjaman dengan institusi kewangan. Ianya bertujuan untuk memelihara kepentingan institusi kewangan, pembeli tidak boleh sewenang-wenangnya menjual hartanah tersebut terutama bagi kes pembeli yang gagal membayar ansuran pinjaman bank. 

Proses memohon CTT dan CTC biasanya dilaksanakan oleh Lawyer S&P. Dokumen yang perlu dikemukakan adalah : 
  1. Borang Permohonan Kebenaran Pindah milik dan gadaian yang telah diisi dan ditandatangani.
  2. Salinan sijil carian rasmi (geran tanah) yang diakui sah
  3. Salinan diakui sah Surat Perjanjian Jual Beli
  4. Salinan diakui sah surat pinjaman bank dari bank kepada pembeli
  5. Salinan Kad Pengenalan pembeli dan penjual yang diakui sah
  6. Salinan resit cukai tanah dan cukai pintu tahun semasa yang diakui sah
  7. Wang bayaran permohonan.
Ada yang berpandangan tempoh kelulusan yang diberikan ini akan mengambil masa yang lama, tapi sebenarnya bergantung kepada bergantung kepada pindah milik dari siapa ke siapa. Jika dari bumi ke bumi, non-bumi ke non-bumi atau non-bumi ke bumi, biasanya kelulusannya lebih cepat. Tetapi jika bumi ke non-bumi, dikatakan prosesnya akan mengambil masa disebabkan memerlukan kelulusan di peringkat PTG Negeri dan Menteri Besar.

Disini lah perlunya kita selalu follow up dengan lawyer yang berurusan dengan pejabat tanah. Anda juga boleh menyemak sendiri dengan pejabat tanah, cuma anda kena dapatkan nombor fail permohonan sebagai rujukan. Anda boleh bergantung kepada pejabat lawyer, tetapi jika anda sendiri yang follow up sebenarnya juga penting terutama dalam mempercepatkan proses.

Harus diingat, jika permohonan kebenaran anda telah lulus tempoh 90 hari akan bermula untuk anda membuat bayaran (disbursement) kepada penjual. Nasihat aku tentukan bila tarikh akhir 90 hari tersebut. Jika dalam tempoh 90 hari anda masih belum membuat bayaran, anda boleh memohon lanjutan 30 hari dengan interest 10% per annum. 

Perkara-perkara ini sebenarnya penting untuk kita fahamim, walaupun ianya dilaksanakan oleh lawyer S&P. Apa yang aku nyatakan berdasarkan apa aku lalui dan pembacaan. Kekeliruan dan kesalahfahaman amat dikesali.

85 comments:

  1. sekian terima kasih ke atas info on CTT

    ReplyDelete
  2. nak tanya 3+1 period is based on consent letter or ctc ??

    thanks & regards

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3+1 tu telah dinyatakan didalam letter of confirmation sales. 3+1 ini merupakan tempoh yang standard, ianya mungkin berbeza mengikut persetujuan kedua-dua pihak. CTT hanya menyatakan kelulusan pindah milik tanah sahaja.

      Delete
  3. Tumpang tanya,saya ada kemusykilan sikit. Saya ada jual satu unit apt saya yang berstatus leasehold kepada non-bumi. saya jual kepada non-bumi selepas diyakini oleh agen yg consent dari pejabat tanah untuk tukar bumi ke non-bumi boleh dapat disebabkan jumlah penduduk bumi di apt tue melebihi quota bumi. So agent referkan saya kepada lawyer yg b4 this berjaya dapatkan consent bumi ke non-bumi untuk satu unit di apt saya ini. Lawyer tu quote RM3600 as legal fee. Saya dah beritau kat agent saya yg saya takkan keluarkan satu sen pun jika lawyer gagal dapatkan consent dari pej tanah sebab saya dah terangkan kpd agent yg saya x suka jual kpd non-bumi disebabkan masalah consent ini dan lagipun saya tak rushing pun nak jual unit saya ni. So saya nak dapatkan pandangan samada perlu ke saya appoint lawyer tue sebab setau saya, urusan dptkan consent adalah kos yg perlu ditanggung oleh buyer. Atau saya x perlu appoint lawyer dan tulis sendiri surat rayuan kepada pej tanah. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi proses consent atau pindah milik nama, penjual dan pembeli perlu mengisi Borang 14A dan selalunya diuruskan oleh lawyer disebabkan perlu dikemukakan bersama dokumen seperti S&P, Carian resmi, surat kelulusan pinjaman dan sebagainya mengikut keperluan pejabat tanah.

      Pindah milik antara bumi ke non-bumi selalunya lewat mendapat kelulusan disebabkan ianya perlu diangkat untuk pertimbangan Menteri Besar (mungkin ada perbezaan mengikut amalan negeri). Jika tak diluluskan untuk kali pertama, memang perlu dibuat rayuan sehingga ianya diluluskan. Kemungkinan untuk rayuan sebanyak lebih 3 atau 4 jua memang ada. Disini perlu kefahaman antara penjual dan pembeli supaya bersabar sehingga mendapat kelulusan.

      Delete
    2. Hi Amir.. terima kasih atas info yang diberikan. Saya ada satu soalan, betulkah "Consent to Charge" akan dikenakan jika condominium saya ialah LEASEHOLD? Saya sudah bayar Consent to Trasfer"

      Harap dapat bantuan dari forum ini.

      Delete
  4. saya nk tanya..
    ada kemungkinan boleh beli tak dan dpt consent tukar nama dr pejabat tanah jika flat yg saya nak beli ni low cost dan gaji kami suami isteri melebihi rm2500 sebulan?jika tak dpt consent, boleh buat rayuan ke sampai dapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembelian rumah kos rendah (low cost)dikawal oleh Kerajaan Negeri dan terdapat beberapa syarat yang dikenakan. Jika di Selangor, syarat utama yang dikenakan adalah :
      i. Pendapatan bulanan isi rumah (berkahwin/ bujang)tidak melebihi RM2,500.00 sebulan.
      ii. Tidak memiliki sebarang jenis rumah
      iii. Berumur di atas 18 tahun
      iv. Warganegara Malaysia.

      Kelulusan pindahmilik low cost dikawal oleh Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS). Pejabat Tanah akan proses dan merujuk kepada LPHS. Peluang untuk lulus rasanya tipis, tapi tak salah mencuba. Saya tidak pasti ada ruang untuk merayu atau tidak.

      Delete
    2. Salam tuan.biasanya berapa lama utk tahu lulus atau tak mb consent utk beli lowcost

      Delete
  5. Salam, saya nak tanya satu soalan... Saya dlm proses penjualan rumah kos rendah kepada pembeli,surat strata tittle semua sudah dapat... Soalan saya lawyer pembeli ada telefon saya meminta saya jelaskan duit sebanyak rm1200 untuk permohonan pindah milik dari kerajaan selangor dari nama saya ke pembeli... Perlukah saya yg membayar duit itu atau pembeli... Sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf saya tak pasti berkaitan perkara. Mengikut logik saya, urusan pindah milik antara penjual dan pembeli ditanggung oleh pembeli. Mungkin lawyer pembeli ada penjelasan berhubung perkara ini, atau rujuk dengan LPHS.

      Delete
    2. Pindah milik nama tu mmg pemilik asal yg kena tanggung.
      Sy sudah alami perkara ini

      Delete
  6. Harus diingat, jika permohonan kebenaran anda telah lulus tempoh 90 hari akan bermula untuk anda membuat bayaran (disbursement) kepada penjual. Nasihat aku tentukan bila tarikh akhir 90 hari tersebut. Jika dalam tempoh 90 hari anda masih belum membuat bayaran, anda boleh memohon lanjutan 30 hari dengan interest 10% per annum.

    soalan saya:- adakah kes yg boleh melibatkan tempoh ini dilanjutkan sehingga 180hari didalam perjanjianjualbeli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh 3+1 adalah merupakan tempoh yang standard. Walaubagaimanapun, pemanjangan tempoh ini perlu mendapatkan persetujuan bersama, iaitu pembeli dan penjual.

      Delete
  7. Salam...adakah low cost apartment tertakluk pada syarat2 mcm gaji tak blh lbh rm 2500?

    Tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setau saya memang tertakluk kepada gaji tersebut. Ianya berdasarkan bukti seperti slip gaji yang perlu diberikan.

      Delete
  8. salam en amir..kalau beli low cost ( subsale ) pun sama jugak ke syarat2 yang dikenakan..sbb low cost sekarang bukannya harga lowcost..low cost yg saya nk beli berharga rm140000..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setau saya, kelulusan untuk urusan pindahmilik bagi rumah low cost di Selangor perlu mendapat kelulusan Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor. Mungkin boleh semak terlebih dahulu dengan LPHS berkaitan perkara ini.

      Delete
  9. Salam,

    1) Boleh atau tidak bumi lot di jual pada non bumi? Jika boleh advise cara nya dan apakah status digeran jika pembeli local non bumi.
    2) Ada kah peluang bagi bumi lot dijual kepada pelabur dari luar negara.? Jika boleh, caranya dan status digeran hakmilik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i. Tiada masalah untuk jual antara bumi kepada non-bumi.Proses penjualan adalah seperti biasa, cuma mungkin kelulusan agak lewat, perlu diluluskan oleh MB. Jika telah diberi kelulusan, nama pemilik baru (non bumi)akan tertera sebagai pemilik di dalam geran tersebut.
      ii. Bagi penjualan kepada pelabur dari luar negara, saya tiada pengetahuan berkaitan perkara ini. Saya akan cuba semak dahulu.

      Delete
  10. salam.boleh share detail process selepas loyer loan dah hantaq document ke bank, bank dah sign, dan hantaq balik document tu ke loyer loan .. stamping, presentation et all ...

    so boleh detailkan process tu sampai disburst, dengan tempoh masa dia ...

    hope dapat bantu, vendor dah bising nak duit, even last date 23/5/13 .. haha ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf, tidak dapat membantu. Mungkin anda boleh semak dengan peguam pinjaman dan peguam S&P mengenai jangkaan duit akan diperolehi.

      Delete
  11. Salam,
    dalam proses CTT/CTC melibatkan pembelian bumi kpd bumi, proses normal mengambil masa berapa lama? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh masa tidak standard, bergantung kepada kecukupan dokumen yang dikemukakan. Proses pembelian bumi kepada bumi, selalunya tidak mengambil masa yang lama, paling lama 1 bulan. Cuma anda perlu follow up dengan Pejabat Tanah.

      Delete
  12. Salam en.amir, ingin bertanyakan sekiranya loan telah lulus dan telah dimasukkan ke dalam bank lawyer penjual (yang bertindak sebagai laywer pembeli dan penjual) tetapi duit tersebut masih tidak di serah kepada penjual atas alasan kesilapan pada geran dan perlu dibetulkan geran tersebut dahulu. selepas dapat geran yang telah dibetulkan barulah loan boleh diberi kepada penjual.adakah sepatutnya proses sebegitu? berapa lama tempoh duit perlu diserahkan kepada penjual dari tarikh surat kebenaran(consent)? Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya, pembeli perlu mengemukakan bayaran kepada penjual adalah 3bulan + 1bulan, dari tarikh kelulusan surat kebenaran.

      Dalam kes anda, mungkin peguam ingin memastikan semua perkara telah selesai dengan baik, termasuk nama di dalam geran. Kesilapan ini berlaku mungkin disebabkan salah nama semasa permohonan atau salah pejabat tanah dalam kelulusan.Saya harap urusan pembetulan ini tidak mengambil masa yang lama.

      Delete
  13. Terima Kasih. Ada satu lagi persoalan berkenaan 50% stamp duti bagi rumah pertama. Kenapa perlu bayar full stamp duti MOT sedangkan ada diskaun 50%?mengikut kata lhdn kita hanya perlu mengemukakan bersama sekali akuan berkanun bagi mendapatkan 50%.Lawyer pembeli tidak dapat berbuat demikian disebabkan belum tukar nama pada geran tetapi lawyer bank boleh terus dapat 50% diskaun dengan menyertakan akuan berkanun tersebut.Adakah betul?Waktu bila peguam pembeli perlu kemukakan rayuan 50% di lhdn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disini pentingnya kita melantik peguam yang bagus dan pandai buat kerja, urusan diskaun ini sepatutnya telah dimaklumkan awal lagi semasa proses pembelian (jika hartanah tersebut merupakan pembelian rumah pertama).

      Delete
  14. Ada lagi pertanyaan, apa terjadi sekiranya saya meminta lawyer untuk bayar habis kepada penjual sedangkan geran masih dalam proses pembetulan.apakah kaitan geran yg salah dengan duit disburse yang di hold disebabkan geran salah.
    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peguam tersebut hendak menjaga kepentingan pembeli. Apa akan terjadi, jika peguam telah bayar habis kepada penjual, tetapi urusan tukar nama tersangkut atas faktor-faktor luar jangka. Contohnya, dokumen tak cukup atau pejabat tanah tidak bersetuju untuk meluluskan. Sebab itu, tunggulah urusan tukar nama ini selesai, kedua-dua pihak akan mengambil tanggungjawab untuk memastikan urusan ini selesai. Pembeli dapat rumah, penjual dapat duit.

      Delete
  15. tumpang tanya,

    bagaimana pula untuk sekatan kepentingan untuk pindahmilik kepada warga asing. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekatan kepentingan ini ada dinyatakan di dalam geran atau tidak?

      Delete
  16. Soalan saya,jika sudah ada rumah low kos beli second hand 2000thn,dan hendak beli lagi low kos second coner lot second hand juga,ada apa2 sekatan dari pihak perumahan?Di geran tiada apa2 sekatan.Halim Sungai Petani Kedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang saya tahu, proses pindah milik rumah low cost perlu dipohon kepada pihak berkuasa negeri. Saya tak pasti praktik yang dibuat dinegeri kedah, sama ada kelulusan dibuat oleh pejabat tanah atau perlu diangkat kepada Kerajaan Negeri. Secara umum, jual beli rumah kos rendah memang ada kawalan oleh pihak kerajaan.

      Delete
  17. Assalam...sy ingin beli rumah low cost di n9. Penjual rumah habis hutang di bank dan geran di atas nama beliau. Sy ingin beli rumah tersebut secra cash money. Ada tak cara lain sy boleh lakukan pindah milik selain menggunakan lawyer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba anda kenalpasti Pejabat Tanah yang berkenaan di mana lokasi rumah yang hendak dibeli. Semak dengan mereka, sama ada pembelian rumah low cost memadai mengisi Borang 14A sahaja, atau ada dokumen lain yang berkaitan. Jika hanya borang 14A sahaja, isi borang tersebut dan kemukakan permohonan berserta dokumen yang diperlukan di pejabat tanah tersebut. Jika dapat kelulusan, anda bayar harga rumah tersebut.

      Delete
  18. Salam.

    Saya nk bertanya jika hartanah adalah leasehold dan berstatus non bumi dan bercadang untuk jual kepada non bumi. Adakah perlu kelulusan ini dibawa ke Menteri Besar. Dalam kes saya hartanah di Negeri Sembilan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Non bumi ke non bumi, mungkin prosesnya mudah. Saya takde pengalaman di Negeri Sembilan.

      Delete
  19. salam tuan,

    nak bertanya dan dapatkan kepasrtian berkenaan maksud :

    "Harus diingat, jika permohonan kebenaran anda telah lulus tempoh 90 hari akan bermula untuk anda membuat bayaran (disbursement) kepada penjual. Nasihat aku tentukan bila tarikh akhir 90 hari tersebut. Jika dalam tempoh 90 hari anda masih belum membuat bayaran, anda boleh memohon lanjutan 30 hari dengan interest 10% per annum"

    adakah ini adalah tempoh untuk bank release balance purchase price?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh ini adalah tempoh pembeli perlu membayar harga rumah yang dibeli kepada penjual. Dalam keadaan pembeli menggunakan pinjaman bank, betul ianya melibatkan tempoh untuk bank melepaskan baki harga jualan kepada penjual.

      Delete
    2. Tuan, jika kelewatan ini berpunca dr panel lawyer bank, adakah risiko interest terletak di bawah pembeli? Terima kasih tuan

      Delete
  20. Salam En.Amir Din,

    Sy dah bayar duit booking RM10k kepada ajen dan sekarang dlm proses memohon loan. Masalah terjadi apabila rumah subsale yg ingin dibeli masih di bawah Master title lebih dari 10 tahun. Bank Hong Leong sudah menolak permohonan loan sy kerana masalah Master title yg melebihi 10 tahun ini. Bank2 lain pon agak keberatan apabila sy menyatakan mengenai Master title ini. Soalan sy, adakah duit booking sy akan dapat balik jika sy gagal mendapatkn loan dlm masa yg ditetapkan (21 hari) ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya alami masalah yang sama semasa proses membeli rumah sub sale dulu.. cuba tanya bsn. Alhmdulilah. Permohonan saya diluluskan. Sekadar membantu. Tq

      Delete
    2. tq en.amyr rock.. akan cuba apply bsn plak..

      Delete
  21. Nak tanya,1st owner ialah non bumi.tapi dah jual kepada bumi .sekarang bumi nak jual balik kepada non bumi.adakah non bumi boleh beli rumah ni?

    ReplyDelete
  22. nak tanya,bila beli subsales macamana nak check status bumi atau none bumi lot,bagaimana dan dimana nak check dgn mudah ,selain check dgn developer.kadang2 klu subsales rumah dah lama contact no developer pun dah tak de.

    ReplyDelete
  23. salam..

    Harus diingat, jika permohonan kebenaran anda telah lulus tempoh 90 hari akan bermula untuk anda membuat bayaran (disbursement) kepada penjual. Nasihat aku tentukan bila tarikh akhir 90 hari tersebut. Jika dalam tempoh 90 hari anda masih belum membuat bayaran, anda boleh memohon lanjutan 30 hari dengan interest 10% per annum.

    soalan sy: macam mana nak calculate 10% per annum.
    dlm kes sy. Sy jual rumah dgn harga RM217k buyer hanye deposit 7k.
    S&P di tanda tangan pd 26/1/13 dlm S&P buyer boleh dikenakn denda 8% per annum dr tarikh loan buyer lulus. loan buyer lulus pd 1 sept 2013.
    full settlement dgn bank saya di buat pd 1/2/2014

    ReplyDelete
  24. Salam En. Amir,
    Saya non bumi ader 1 unit pangsapuri kos rendah freehold dengan strata title dikelarkan 3 tahun (tetapi belum diurus untuk pindah nama dari master title).
    Sekarang ader seorang cash buyer dengan harga 2x ganda harga untuk nak beli. Harga tu memang pun harga pasaran di sekitar bandar kinrara.
    Soalan saya, freehold land dengan strata title telah dikluar, milik sebanyak 9 tahun. Perlukah saya dapat consent dari pejabat tanah? Cash buyer nak beli, ader masalah tak?

    Thank you in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setau saya, hanya pejabat tanah yang akan menguruskan consent walaupun rumah freehold dan telah mempunyai strata title. Cuma, sama mereka nak luluskan atau tidak, saya tidak pasti. Ada kemungkinan mereka perlu merujuk kelulusan daripada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor.

      Delete
  25. Salam,

    Sy baru beli rumah teres 2nd yg dh berusia 9 tahun. Status rumah masih mastertitle. Apa proses untuk tukar dari mastertitle ke individual title? Boleh ke kita request ke pemaju untuk tukarkan ke individual title?

    Terima kasih......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya pemaju memang perlu proses rumah yang telah dijual kepada individual title. Ya anda perlu request supaya dipercepatkan.

      Delete
  26. Salam tuan...sy nk bertanya..sy ada sebuah rumah kos rendah yg berstatus non bumi lot...(kata pemaju ia internasional lot)...bolehkah sy nk jual rumah ini kepada non bumi atas sebab pembeli bumi sukar nk dapat pinjaman bank...diatas geran ada tertulis sekatan...adakah rumah bersratus non bumi lot perlu ada sekatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebiasaan untuk menjual lot non bumi kepada non bumi tiada masalah. Cuma biasa kelulusannya mengambil masa dan perlu diluluskan oleh pihak berkuasa negeri.

      Saya tidak pasti sekatan kepentingan yang dimaksudkan. Mungkin Puan boleh nyatakan apakah kenyataan yang ditulis.

      Delete
    2. Maksud saya sekatan dalam geran tanah bagi rumah tersebut yakni memerlukan kebenaran pihakberkuasa negeri..sekarang kelulusan dr pejabat perumahan telah lulus cuma perlu kebenaran dr pejabat menteri besar sahaja..
      Saya risau jika ada msaalah sbb sy dan suami terpaksa menjualnya sbb terpaksa balik ke kampung dan tidak lg menetap dijohor..

      Delete
  27. Salam.semoga tuan baik..nak beli rumah subsale. Leasehold selangor .harga jual: rm340k Dah value:rm340k. 3% da bayar. Owner da dpt geran atas nama dia. Status Kos rendah. Da renovate .tahun 1982. Saya suami isteri lebih rm 5k.nak beli rumah 1st.Adakah saya tertakluk syarat LPHS..?sbb harga owner beli rm25k-40k.tak sign spa lagi Mohon pandangan.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti syarat kelulusan LPHS bermula dari tahun bila projek perumahan kos rendah dilaksanakan. Saya bagi pandangan berasaskan logik, jika value harga rumah sudah menjangkau sampai RM340k, besar kemungkinan tak perlu kelulusan LPHS. Mungkin kelulusan di Pejabat Tanah sahaja. Ini pandangan saya. Elok la anda rujuk kepada agent atau lawyer.

      Delete
  28. Berapa lama pejabat tanah mengeluarkan surat co sent?

    ReplyDelete
  29. Berapa lama pejabat tanah mengeluarkan surat co sent?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh masa mendapatkan kelulusan consent mengikut kes. Faktor yang mempengaruhi adalah kecukupan dokumen dan pindah milik antara siapa (bumi/non-bumi). Ada SOP yang dilaksanakan oleh pejabat tanah.

      Delete
  30. Saya membeli rumah undercon dri pemaju..snp disign pada dis2014.awal bulan 4 saya mendapt biling pertama dri pemaju..due date untuk bank disburse duit adalah 13.4 ...sehinga hari ni bank masih pending...saya call loywr bank untuk kepastian...mereka kata request untuk blanket consent dibuat pada 29.1 pada pemaju dan sampai ke pejabat loywr pada 29.3 bersama billing..saya tanye sempat ke arahkan bank disburse duit sblm 13..4 kataya agak mustahil sebab ade documentation perlu disediakan melibatkan loyer snp pula..saya risau pasal late penalti yang akan dikenakan keatas saya...loyer loan kata boleh buat letter krono event untuk tau sapa yang salah jika saya kene bayar late penalti..mohon advise iau ini..apa kah sebenar flow dari saya sign snp hinga bank release first payment ke pemaju..apa itu blank consent..thanks

    ReplyDelete
  31. Saya membeli rumah undercon dri pemaju..snp disign pada dis2014.awal bulan 4 saya mendapt biling pertama dri pemaju..due date untuk bank disburse duit adalah 13.4 ...sehinga hari ni bank masih pending...saya call loywr bank untuk kepastian...mereka kata request untuk blanket consent dibuat pada 29.1 pada pemaju dan sampai ke pejabat loywr pada 29.3 bersama billing..saya tanye sempat ke arahkan bank disburse duit sblm 13..4 kataya agak mustahil sebab ade documentation perlu disediakan melibatkan loyer snp pula..saya risau pasal late penalti yang akan dikenakan keatas saya...loyer loan kata boleh buat letter krono event untuk tau sapa yang salah jika saya kene bayar late penalti..mohon advise iau ini..apa kah sebenar flow dari saya sign snp hinga bank release first payment ke pemaju..apa itu blank consent..thanks

    ReplyDelete
  32. As Salam,

    Saya nak buat pertanyaan di sini.

    Saya telah menjual rumah saya kepada non bumi di mana lot rumah saya ialah status bumi. Permohonan consent telah ditolak oleh pihak MB atas alasan lot tidak boleh ditukarmilik kepada non bumi. Pihak PTD Petaling dan PTG Shah Alam telah menasihati saya untuk membuat permohonan kedua atau rayuan dan memberi sebab2 kukuh bagi mendapatkan kelulusan.

    Saya ingin bertanya, adakah peluang untuk permohonan saya mendapat kelulusan jika saya membuat permohonan kedua/rayuan. Saya agak tertekan kerana telah menerima 10% down payment dari pihak pembeli dan risau jika S&P dibatalkan dan perlu membayar down payment semula kepada pembeli.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  33. Hi:
    I ada soalan tanya, harap tuan ada masa tengok dan reply I.
    Sebenar I skrg beli sebuah low cost rumah di Kajang.
    Cerita macam ni, I dah siap semua documentation dgn lawyer dan banker (RHB bank), bank pun dah lulus loan bagi I, tapi last step ialah bank nak I apply letter consent dgn pajabat tanah. I dah hairan sebab sebelum house agent dan lawyer I tak cakap apa-apa pun, skrg last step kena ni letter.
    Sebab low cost house, I dah tengok u posted jika beli low cost, tak boleh milik property, tapi i dah ada sebuah rumah (200K) rumah di selangor since year 2010. Lagi, sebelum tu I gaji lebih 5k (I dgn isteri dua apply rhb loan).
    Macam ni cerita, u ada apa apa idea bagi I? Atau, u boleh settle ni consent letter utk I? I tak kisah paid jika u boleh settle this problem for me, hope u can help me on this.

    Thanks,

    regards,

    Tommy
    +012 678 3121

    ReplyDelete
  34. Soalan saya adalah. Jika rumah low cost flats, yang telah dibina 30tahun dahulu tuan punya rumah ingin jual rumah tersebut(no strata title,tapi Pemaju memberi syarat untok keluarkan "strata title kapada pembeli;direct transfer) masih perlu mohon untok "consent" daripada LEMBAGA PERUMAHAN SELANGOR?

    ReplyDelete
  35. 1.Jika a low cost flat yang di bina 30tahun dahulu masih diiktiraf sabagai low cost flat?
    2.Is there a time limit or duration of a low cost flats to be still addressed as low cost flats?
    3. If someone wants to sell his low cost flats after 50years does he need to apply for a consent from you(Lembaga Perumahan Selangor)

    ReplyDelete
  36. 1.Jika a low cost flat yang di bina 30tahun dahulu masih diiktiraf sabagai low cost flat?
    2.Is there a time limit or duration of a low cost flats to be still addressed as low cost flats?
    3. If someone wants to sell his low cost flats after 50years does he need to apply for a consent from you(Lembaga Perumahan Selangor)

    ReplyDelete
  37. Soalan saya adalah. Jika rumah low cost flats, yang telah dibina 30tahun dahulu tuan punya rumah ingin jual rumah tersebut(no strata title,tapi Pemaju memberi syarat untok keluarkan "strata title kapada pembeli;direct transfer) masih perlu mohon untok "consent" daripada LEMBAGA PERUMAHAN SELANGOR?

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum Tuan,

    Kalau low cost dalam geran tulis Sekatan : TIADA....maknaya sesiapa yang nk beli tak perlu ikut syarat rumah low cost ke Tuan?

    saya dahulukan dengan terima kasih :)

    ReplyDelete
  39. as'kum Tuan,

    pinjaman saya telah lulus utk rumah low cost di selangor. saya baru dapat tau yg jika ada rumah first home di selangor tidak boleh beli atas syarat n. selangor. harga rumah tu rm210k.. tetapi di geran tiada sekatan tertulis.

    ada lawyer cakap tidak boleh.. ada lawyer cakap tidak perlu kebenaran SUK.. apa pendapat encik. tq

    ReplyDelete
  40. Assalam...tmpg tanya sy jual rmh pd non bumi...rmh aptmn leasehold..sej rmh adlh cina,malay,india,malay n skrg nk jual pd cina..tp pjbt tnh reject...loyer wat rayuan...tp kena byr..200 utk rayuan...soalan sy adkh byrn utk wat rayuan di pjbt tnh...n knapa x lulus sdgkan status bkn bumi lot.mhn pencerahN sgt memerlukan kewangan...0182838939

    ReplyDelete
  41. Assalam...tmpg tanya sy jual rmh pd non bumi...rmh aptmn leasehold..sej rmh adlh cina,malay,india,malay n skrg nk jual pd cina..tp pjbt tnh reject...loyer wat rayuan...tp kena byr..200 utk rayuan...soalan sy adkh byrn utk wat rayuan di pjbt tnh...n knapa x lulus sdgkan status bkn bumi lot.mhn pencerahN sgt memerlukan kewangan...0182838939

    ReplyDelete
  42. As salam. Bolehkah pemaju mengeluarkan progresif invois kepada pembeli semasa tempoh 3+1 ini? Mohon pencerahan tuan. Kerana saya dikehendaki membayar penalty sebanyak RM6,700.00 sebelum mengambil kunci. Tq.

    ReplyDelete
  43. Salam,

    tuan, saya ingin mendapatkan kepastian bagi rumah kos rendah yang sudah dimiliki lebih dari 10 tahun, adakah perlu dapatkan consent jika pemilik ingin buat transfer? terima kasih.

    ReplyDelete
  44. Salam
    Sy dah sign SAP 2/9/16..sekarang 30/12/16..docs bank return balik sbb xde low cost consent dr SUK..lawyer bank kata kena revise balik & kena dapatkan Low Cost consent dr SUK..nak tnya macamana dgn penalty..sy kena bayar kat owner gak ke..sbb ni problem dr lawyer owner sendiri..kenapa xdapat kan SUK..huhu

    ReplyDelete
  45. Saya nak tanya. Rumah saya dah habis bayar dengan bank. Saya nak tukar nama saya ke atas nama anak saya yg bawah umur atas sebab saya nak beli rumah kedua(epf tak benarkan pengeluaran sebab ada rumah pertama perlu buat pelupusan). Rumah tersebut bertitle lease hold. Pemaju juga entah kemana. Bagaimana proses yg perlu saya buat. Saya bercadang untuk uruskan sendiri memandangka lawyer charge saya hampir 7k. Mohon bantu.

    ReplyDelete
  46. Saya nak tanya. Rumah saya dah habis bayar dengan bank. Saya nak tukar nama saya ke atas nama anak saya yg bawah umur atas sebab saya nak beli rumah kedua(epf tak benarkan pengeluaran sebab ada rumah pertama perlu buat pelupusan). Rumah tersebut bertitle lease hold. Pemaju juga entah kemana. Bagaimana proses yg perlu saya buat. Saya bercadang untuk uruskan sendiri memandangka lawyer charge saya hampir 7k. Mohon bantu.

    ReplyDelete
  47. Salam, saya membeli rumah sub sale dan telah menandatangani Perjanjian Jual Beli bulan 10 tahun 2016. Sehingga kini (bulan Mac 2017) masih menunggu consent dikeluarkan.Adakah normal tempoh ini kerana ianya terlalu lama bagi saya. Untuk makluman saya membeli dari pemaju.

    ReplyDelete
  48. Hi encik amir....nak tanya sikit boleh ?? Agak agak nya berapa lama kena tunggu ya utk pRoses mendapat kelulusan MOT ...sebab I dah tunggu 3 minggu ....selagi tak dapat mot maka bank tak dapat transfer kan balance duit tu ke account penjual rumah

    ReplyDelete
  49. siapa boleh bantu saya.. saya sign snp bln 3 tahun ni (2017) tp smpai skrg sy follow up lawyer.. owner tak settlekn lagi bayaran pada liquidator (pemaju ke?) sblm sign SNP dan selepas sign SNP saya selalu dengar masalah owner tak settle kan hutang. saya naik geram sebab dia lambat bertindak.. saya lambat dapat rumah. call lawyer pn selalu bg alasan owner. macam mana nak buat ni.. tlg saya.

    ReplyDelete
  50. Salam en amir..

    Saya dalam proses nk pindah milik nama dr developer ke atas nama saya.No Strata..semua dh ada.. Cuma Lawyer sy maklumkan..diaorg dalam proses mendapatkan Memorandum of Charge dr pihak bank..dan selepas itu br dapat submit ke PTG ..soalan saya..brp lama proses utk memohon Memorandom Of Charge ini daripada pihak bank?

    ReplyDelete
  51. AsSalam Encik amir....nak tanya sikit boleh ?? Agak agak nya berapa lama kena tunggu utk proses mendapat kelulusan MOT ...sebab I dah tunggu 3 minggu ....selagi tak dapat mot maka bank tak dapat transfer kan balance duit tu ke account penjual rumah.

    Harap permasaalahan ini mendapat perhatian. Terima kasih.

    ReplyDelete
  52. Askm nk tya. Biasanya tempoh ctc tu berapa lama. Atau lepas sign depan pegawai siap.

    ReplyDelete
  53. As salam cik amir, jika mb consent ditolak, siapa yang sepatutnya kena buat rayuan..
    Pembeli atau penjual atau peguam?
    Dan mcm mana cara nk buat rayuan?

    ReplyDelete
  54. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  55. Boleh saya tanya yang berikut, harap siapa siapa yang tahu boleh tunjuk ajar /memberikan nasihat:

    Rumah servis apartment di selangor, leasehold, under master title, Bumi lot. Sekiranya non-bumi nak membeli servis apartment ini:

    1) adakah langkah pertama ialah untuk tuan rumah Bumi untuk mendapatkan Bumi waiver / kebenaran untuk menjualkan servis apartment Bumi kepada Non-bumi daripada Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor sebelum sign SPA dengan pembeli non-bumi?

    2) sekiranya non-bumi (2nd owner) mahu menjualkan servis apartment ini pada masa depan, adakah hartanah ini mesti dijual kepada bumi / servis apartment ini boleh dijual kepada non-Bumi?

    Harap siapa-siapa yang boleh tolong cuba memberikan nasihat terhadap scenario di atas. Terima kasih.

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.