23 May 2012

Review : Mahabbah

Entah kenapa sejak dua menjak nie, aku banyak menonton drama melayu. Umumnya, menonton drama melayu nie ada daya tarikanya sendiri, cuma kita dianggap kekampungan jika suka tengok drama... macam makcik-makcik la... itu tu brand yang diberikan kepada penonton drama melayu.

Hakikatnya, jika kena jalan ceritanya, ramai yang suka dengan drama melayu. aku pun begitu, contohnya drama Mahabbah, satu drama yang seronok ditonton, ada pelbagai emosi seperti gembira, sedih, kesian, marah semasa kita menonton drama nie.

Walaupun lakonan pelakonnya biasa sahaja, tapi jalan cerita agak menarik. drama nie lebih berkisar kepada konflik keluarga yang mana orang kaya tidak boleh menerima orang biasa sebagai menantu/ahli keluarganya. Itu konflik utamanya, disitu timbul konflik yang lain seperti cemburu, dendam, tak puas hati dan anak yang tidak kasih sayang ibunya.

Selalunya drama melayu adalah cerminan kepada nilai yang ada dalam masyarakat kita pada hari ini. Ianya memang berlaku dalam lingkaran masyarakat kita, oleh itu elok la ambik iktibar pada perkara-perkara yang kita rasa tak patut kita lakukan sebagai anak, sebagai isteri, sebagai suami, sebagai ayah.... fikir-fikirkan la.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.