01 April 2011

Rakit Batang Pisang

Sebagai anak kampung yang duduk di tepi sungai perak. Bila banjir ( kt kampung keme panggil ayor bah) melanda membawa kegembiraan kepada aku. Ye la.. tapi bukanlah banjir yang dalam sangat-sangat sampai rumah tenggelam. Kenapa aku kata aku gembira, sebabnya aku boleh main dan mandi ayor bah, kat parit-parit tepi ladang kelapa sawit Felcra la kita keme bermandi manda.

… tapi bukan pasai main ayor bah, yang aku nak ceritakan tapi pasai buat rakit. Dulu-dulu masa ayor bah nie, abih la pokok pisang orang kampung jadi mangsa… cuba bayangkan kalau aku sorang dah dua batang pokok… kalu 4 orang… mau tak abis pokok pisang orang kampung…. Proses nak buat rakit nie kena ader batang pisang ngan buluh…. Mudah je kan.. tapi nak mencocok buluh kat dalam batang pisang, tak semudah itu… berpeluh jugak nak menyiapnye….biasa rakit yang keme buat idak ler bagus benor… kadang-kadang senget sebelah… kerja-kerja budak…


Bila dah ader rakit… apa kita main race la, sapa yang kayuh paling laju….bab berendam dalam ayor ni toksah cakap la… mau sampai kecut semua… jari2 pun dah naik biru…. Tapi kalu bibir dah biru, selalunya aku berenti main…sebab per… tu tahap kecut yang tertinggi… Bibir Biru.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.