22 April 2011

Mengenal Kehidupan


….” Mer, kamu pegi dulu, nanti apak sampai…ikut la budak-budak lain’….
Itu la ayat keramat yang apak teman cakap kat teman masa hari pertama teman kena pergi sekolah masa darjah satu... teman pun susah hati jugak, nak buat aper kat sekolah nanti… kalau cikgu nak minta pape nanti, aper nak jawap… teman memang blank kosong sangat masa tu… maklumlah anak kampung yang hidup dalam dunia kecil yang sentiasa menyenangkan…. Penuh dengan aktiviti yang tidak menyakitkan hati maner-maner pihak.
Tapi teman pergi jugak, ikut aper yang apak teman suruh… memang mula-mula teman diam je… seingat teman beg sekolah yang teman bawak masa tu memang dah teruk sangat… mak teman yang suruh teman pakai beg tu, beg tu abang teman punya dulu…. Teman pun ikut je, tak membantah langsung… rasanya keadaan nie memang banyak berbeza dengan anak-anak zaman sekarang, baru nak masuk tadika, mak bapak dah siap beli beg yang baru termasuk baju, seluar dan kasut sekolah. Tapi teman tak kisah sangat masa tu, sebabnya teman tau bila la masa apak teman nak pergi ke Teluk Intan … nak beli beg baru untuk teman… lagi pun, masa tu nak ke Teluk Intan, kena naik bot.
Lagi satu, bab baju sekolah…. Mak teman dah kumpul-kumpul baju-baju lama abang-abang teman….memang baju nie mak simpan elok-elok dalam almari… sebab mak tau nanti ramai anak-anak dia termasuk la teman yang akan pergi sekolah jugak… mana baju yang masih elok, mak teman akan asingkan dan suruh la teman cuba… maner yang koyak sikit-sikit memang dia akan jahitkan semula…. bab jahit menjahit memang kepakaran mak teman la…
Ada satu peristiwa, masa tu jalan pergi sekolah masih belum bertar lagi… masih jalan tanah je… kiri kanan jalan pun masih gelap walaupun siang hari… maknenye banyak pokok-pokok yang merimbun la… kalau hari hujan, akan banyak la lopak-lopak bagaikan periuk api….. biasanye teman akan pergi dan balik sekolah dengan abang dan beberapa member dalam kampung teman… pernah satu hari tu, teman balik awal … balik lak sorang-sorang… teman lak masih belum la pandai sangat mengayuh basikal… nak jadi cerita teman terjatuh dalam salah satu lopak masa perjalanan balik…. Apa lagi, abis semua kotor, baju dan beg sekolah teman yang buruk tu pun dah terkoyak…. Tapi masa teman sampai rumah, mak teman rileks je… tak marah langsung…. Pastu mak kasi beg lain yang lebih baik daripada beg yang telah koyak tu… sebab tu teman memang menghargai setiap barang yang teman dapat sampai la sekarang.

1 comment:

  1. Hidup lebih bererti apabila kita tahu menghargai....

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.