23 April 2011

Disiplin Diri




Semasa di sekolah rendah, antara kenangan yang teman rasa membanggakan adalah kemenangan di dalam pertandingan kawad kaki antara sekolah-sekolah dalam daerah. Bayangkan hampir 70% budak sekolah teman telah dilibatkan bagi menyertai pertandingan ini.... yang tak terlibat rasanya budak darjah satu dan beberapa pelajar yang memang bermasalah untuk berkawad....depa nie selalunya langkah kaki kanan, hayun tangan kaki... maka sumbang la jadinya. Maklumlah jumlah semua pelajar dalam satu sekolah  lebih kurang 40 orang je.

Kemenangan kawad kaki rasanya keme menang sebanyak tiga tahun berturut-turut.... tapi bila teman fikirkan semula, teman bukan la minat sangat berkawad nie... tapi teman  biasanya jarang melawan cakap cikgu.... lagipun bila member semua masuk sekali maka.... perasaan seronok tu datang. Keme semua berkawad, kalu pelajar lelaki memakai seluar pendek dengan stoking panjang sampai ke lutut.... pelajar perempuan akan pakai baju gaun.... 

Bagi teman rahsia kejayaan keme pada masa tu ada banyak, yang pertama, komitmen semasa berlatih... ye la ... kat kampung apa lagi la aktivit yang ader.... so bila ader latihan memang kehadiran adalah terbaik.... yang kedua, komander mestilah mempunyai suara yang kuat dan jelas.... dua orang komander terbaik keme, adalah Lan Anak Pak Ja dan Pendi Anak Kak Ah.... bila suara komander jelas.... arahan kepada team kawad pun sampai dan wujudnya tindakan yang seragam... yang ketiga, disiplin diri.... semua ahli mesti bersatu mendengar arahan dan bertindak. Disiplin nie yang teman amalkan sampai sekarang. 

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.