10 April 2011

Main Biji Getah


Kome buleh bayangkan tak kalu teman sebut biji getah..kat kampung teman semua orang panggil biji getah la..rasanya kat tempat-tempat lain, orang panggil buah getah...makanya ikut la cara keselesaan masing-masing.

Permainan menggunakan biji getah nie, pada teman, permainan yang langsung tidak menggunakan kos. tapi biasanya keme main bila musim biji nie banyak... yang penting bila nak main biji getah, kena pegi la kutip biji getah sebanyak mungkin kat dalam kebun getah...tak kira la kebun getah...keme main kutip je...keja mengutip nie mudah...cuma kalu member lain dah kutip ... kena cari kat tempat lain... biasanya sekali keme pegi kutip bule dapat beratus-ratus biji...

Dalam banyak2 biji getah tu, kita kena pilih satu biji sebagai 'tagan'. Tagan ini digunakan untuk membaling semasa permainan nanti. Biasanya tagan nie keme akan gosok-gosok kat tanah untuk menjadikan ianya berwarna kemerah-merahan. Tagan ni dipilih dikalangan biji getah agak berat daripada yang lain.

Mula-mulanya semua orang kena pertaruhkan sejumlah biji getah...contohnya, 10 biji seorang.. dan ader empat orang...maka jumlah yang dipertaruhkan adalah sebanyak 40 biji. 40 biji nie akan disusun memanjang dan dibuat satu kepala (satu biji kat atas 3 biji getah). setiap pemain perlu melontar tagan ke satu arah yang sama...jarak yang paling jauh akan membuat baling yang pertama, kemudian yang kedua jauh dan seterusnya. Jika balingan pemain mengena kepala maka dia dianggap pemenang semua 40 biji getah tersebut....jika balingannya hanya mengena separuh daripada susunan biji getah bahagian ekor susunan tersebut menjadi milik pemain tersebut.

Proses permainan ini akan berulang-ulang sehinggalah masing-masing dah malas nak main sebabnya sibuk nak pegi mandi tebing. Ataupun, mana2 mak datang suruh balik sebab ari dah malam. Seingat teman permainan ini memang menyeronok...agak mustahil pada hari ini untuk mencari anak-anak yang masih bermain permainan ini.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.