03 April 2012

Rumah Subsale : Langkah 1 - Survey Rumah

Dalam usaha kita untuk membeli rumah, sebenar ada banyak langkah yang kita perlu kita ambil tahu. Namun aku bercadang untuk menceritakan langkah demi langkah, moga penerangan lebih jelas dan terperinci. Sebenarnya ada banyak blog yang aku jumpa menceritakan secara ringkas bagi semua peringkat yang akan terlibat.

Dalam kita nak mencari lokasi rumah yang hendak dibeli, kerja yang memang menarik dan membuka mata kita adalah survey rumah. Survey rumah nie tidak ada satu pendekatan yang standard yang perlu kita buat, memadailah ikut keselesaan masing-masing.

Sebelum survey di lapangan, eloknya buat la survery di internet terlebih dahulu. Bagi mengetahui iklan mengenai penjualan rumah yang terkini, biasanya aku akan merujuk kepada laman web 'Mudah.com' atau 'i-property'. Dua laman web ini yang sering digunakan oleh agen hartanah bagi mengiklankan rumah. Kemungkinan besar disebabkan pengunjungnya yang ramai dan tiada kos pengiklanan. Melalui laman web ini, kita juga boleh memilih lokasi rumah yang kita cari. Namun kebiasaannya, iklan dalam laman ini tidak menyatakan alamat terperinci rumah tersebut. Maklumat biasa yang diberikan seperti harga rumah yang ditawarkan, nama taman, keluasan rumah, kemudahan kawasan sekitar dan nombor telefon agen. Terdapat juga kes rumah yang diiklankan sendiri oleh pemilik rumah tersebut.

Apabila kita telah kenalpasti rumah yang nak dibeli, kita akan menghubungi agen hartanah berdasarkan nombor telefon yang diberi. Biasanya kita akan bertanya sama ada rumah tersebut telah dijual atau tidak. Jika tidak, kita boleh berbincang lanjut untuk mengadakan janji temu dan mengaturkan sesi lawatan ke rumah tersebut. 

Based on pengalaman aku, 5 buah rumah di taman yang sama pernah aku aturkan janji temu. Sebabnya memang aku mencari rumah di lokasi yang sama, namun harga memainkan peranan penting dalam aku menentukan sama ada nak tengok rumah atau tidak. Maksimum harga yang aku tetapkan adalah RM350 ribu. Sebabnya kita kena tahu kemampuan kewangan kita untuk membayar ansuran bulanan jika membeli rumah.

Sebenarnya ada banyak perkara penting yang kita nak tahu semasa kita buat sesi lawatan rumah ini. Perkara yang penting tersebut seperti :
  1. Harga jualan rumah
  2. Status geran (title) rumah tersebut. Sama ada master title atau individual title.     Keduanya melibatkan proses pembelian yang sedikit perbezaan.
  3. Keadaan fizikal rumah
  4. Lain-lain perkara yang kita rasakan sesuai.
Tetapi jika nak disenaraikan, 1001 perkara yang kita akan tengok, cuma ia bergantung kepada rumah yang bagaimana yang kita cari. Kalau banyak sangat kriteria yang kita tetapkan, alamat payahlah untuk kita bersetuju membeli rumah tersebut. Dari 5 buah rumah yang pernah aku lawati :

Rumah 1: harga ok. Luas 18x65. rumah masih master title. dekat dengan kedai. tapi tak dapat tengok dalam rumah, kena setkan janji temu yang lain.
Rumah 2: harga agak mahal sikit sebab 20x70. rumah dah ada individual title. rumah ada penyewa. owner nak jual cepat sebab nak pergi luar negeri tapi lokasi rumah ceruk sikit dan tidak menarik.
Rumah 3: harga mahal sikit, tapi still ok. luas 18x65. rumah cantik. owner pun baru lepas cat rumah. lokasi pun menarik. memang aku rasa berkenaan ngan rumah ini. Rumah masih master title.  
Rumah 4: harga ok, agak murah. luas 18x65. satu kawasan dengan rumah3, cuma rumah ini sebelah dalam sikit. tapi neighbourhood macam tak best. Title tak pasti.
Rumah 5: harga ok, agak mahal tapi still buleh consider sebab luas 22x70. lokasi pun ok, belakang rumah ader taman permainan. boleh dipertimbangkan. Rumah dah ada individual title.   

Untuk kelima-lima rumah tidak disurvey dalam satu masa, kalu tidak silap dalam tempoh 4 bulan. Bila aku telah dapat rumah yang aku berkenan, biasa aku akan buat langkah 2. Apakah Langkah 2. NEXT?  

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.