05 April 2012

Berjalan ke Kemaman, Terengganu

Masa akhir bulan Mac 2012 yang lalu, aku dan keluarga telah berkesempatan berjalan ke Kemaman, Terengganu. Nak kata bercuti, tak la sangat sebab masa nie orang umah aku kena bagi talk kat Intan Wilayah Timur. Disebabkan itu, kitaorang 'menyelam sambil minum air' la.

Lagipun sebenarnya aku memang suka berjalan di kawasan Kemaman. Kiranya banyak kenangan lama aku disana, dulu aku PAC kat sane. Lagipun, Kemaman nie terkenal sebagai kawasan pengeluar keropok. Kedai-kedai jualan keropok ada berpuluh disini, terutamanya di kawasan persisiran pantai di kuala kemaman, belakang masjid geliga. 

Salah satu tempat yang aku suka pergi, adalah Gerai Aziz Satar. Gerai ni buleh dikatakan tak putus pelanggan, waktu hujung minggu agaknya. Kalau tak silap kedai ini dibuka pada waktu petang. Tarikan utama kat gerai ini adalah sata, otak-otak ikan, sotong/ikan/udang goreng tepung, laksam, nasi ayam. dari segi rasa, memang buleh tahan.

Kedai Kopi Hai Peng pula satu kedai kopi yang terkenal di Bandar Chukai, Kemaman. Kitaorang pergi sarapan pagi kat kedai tersebut, juga pelanggannya ramai. Buleh dikatakan pantang ada meja kosong, ada je yang akan duduk. Kelebihannya pada kopi yang pahit dan berlemak. Sedap. Recommended.

Sebelum balik, aku akan beli keropok keping dan keropok lekor. Elok dibuat buah tangan untuk sahabat-sahabat. Faktor lain yang aku suka, kedamaian dikawasan pantainya, walaupun ombak laut kuat menghempas, tapi seronok berehat-rehat sambil beriadah bersama keluarga. i'm happy.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.