17 April 2012

PTPTN : Apa yang sepatutnya?

Aku bukan peminjam PTPTN.

Tapi masa aku kat U dulu, batch aku adalah penerima pertama tawaran pinjaman PTPTN, kalu tak silap masa tu tahun 1997. Memang masa tu semua orang kabur pasal pinjaman PTPTN.

Yang lebih kesiannya, kawan-kawan aku dapat duit masa kita orang dah masuk 2nd year degree. Bayangkan betapa huru haranya pentadbiran PTPTN masa tu, belum masuk cerita pasal nak bayar balik. Yang penting, kita ada penaja untuk bayar yuran pengajian. Bezanya penerima pinjaman PTPTN nie dapat duit yang lebih banyak berbanding penaja yang lain.

Sekarang, isu PTPTN nie dah matang. Ramai orang dah tau ape itu pinjaman PTPTN. Tetapi hakikatnya, PTPTN nie memang berbeza sikit dengan lain-lain pinjaman pelajaran. Peminjam akan perlu bayar caj perkhidmatan. Yang peliknya, kadar caj perkhidmatan ini dikira secara tahunan, dah ianya akan bertambah jika kita gagal membayar certain amount. Jadi jumlah hutang kita akan meningkat dari tahun ke tahun la, jawabnya.

Yang buat ramai tak puas hati, kenapa pinjaman untuk pelajaran pun nak kenakan caj. macam nak ambik untung pulak. kalu nak caj pun biar la pada kadar yang tetap dan nominal je. ada la juga yang kerajaan dah buat untuk tambahbaik. tapi masalah ini telah merebak, emosi peminjam makin tak stabil.

apa nak buat, bersabar je la. hukum meminjam perlu dibayar. cuma kena ikut kemampuan kita la. Tak gitu?

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.