23 September 2011

Kuasa Kedudukan atau Kuasa Wang


Kome paham ke tajuk yang teman tulih kat atas tu.... kalo kome tak buat paham, coba kome baca sekali lagi... key wordnya adalah KUASA... Memang betul, salah satu nikmat hidup, jika kita mempunyai kuasa.

Dalam pekerjaaan kuasa dan pangkat saling berkait antara satu sama lain. Lagi tinggi pangkat, lagi banyak kuasa yang dipegangnya. Selalunya bila kita takder kuasa, selalunya kita akan kate 'ala nak buat macam maner'... 'ikutkan je la'...  Bila kita ade kuasa pulak, kita lupa akan nasib anak buah ke kite... bagi kita yang penting, kerja siap. bagi teman ini lebih kepada kuasa kedudukan. kome setuju tak.

Macamana pula dengan kuasa wang? Rasanya kuasa wang berdasarkan kemampuan kita membeli barang. Dengan adanya wang kita mampu membeli barang yang berkenan dihati. Jika kita takde kuasa wang, kita akan menumpukan kepada perbelanjaan asas seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal.

Masa bila pulak kuasa wang dan kuasa kedudukan ini bertemu. Mudah aje. Lagi tinggi pangkat kite, lagi banyak kuasa yang dipegang, lagi tinggi la gaji yang dibayar, maka meningkat la kuasa wang.

Cuba kita pikir semula, kadang-kadang kita punya kuasa, biasanya kuasa tu terhad dalam satu satu ruang lingkup aje. Contohnya, kita boleh mengawal kakitangan kita di pejabat, untuk pastikan depa semua buat kerja rajin-rajin, tapi kita tak mampu mengawal kakitangan pejabat yang kita berurusan supaya kerja rajin-rajin. Nampak tak, had kuasa yang kita ade.

Sama juga le keadaan dengan kuasa wang. Walaupun bergaji besar, namun titik kepuasan dalam kita membelanjakan duit meningkat naik juga. Oleh itu, kita akan tetap berperasaan yang kita perlukan lebih banyak duit lagi.

Apa yang teman nampak bila bincang isu ini, kuasa kedudukan dan kuasa wang ini akan dikawal oleh nafsu. Sebenarnya yang penting kita kena bijak mengawal nafsu, tak kira la nafsu amarah, nafsu makan atau nafsu berbelanja. Dengan nafsu yang terkawal, kita akan sentiasa redha dengan apa yang kita miliki pada hari ini. Mari la kita menjadi insan yang bersyukur.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.