28 September 2011

Sapa lebih tertekan.

Anda merasa tertekan. Apa puncanya. Sebab peribadi, macam masalah anak atau masalah keluarga. Sebab kerja, macam laporan yang masih tertangguh, bos nak cepat atau rakan sekerja berlagak semacam. Sebab sosial, jiran suka skodeng kita atau kacau kawasan parking kereta kita. Macam-macam sebab yang boleh menjadikan kita tertekan.

Biasanya, ramai yang akan mengaitkan tekanan disebabkan kerja atau kerjaya yang selalunya memberikan tekanan kepada kita. Tapi kalau tak bekerja turut memberi tekanan kepada kita. Dalam banyak kerja yang ada kita muka bumi, semua kerja ader tekanannya tersendiri.

Kalau kerja makan gaji, tentunya kita kena mendengar dan melaksanakan apa yang disuruh oleh majikan kita. Kegagalan melaksanakan kerja seperti yang disuruh, memberikan tekanan kepada kita.

Dalam mencari kerja nie, kita utamakan apa? gaji yang lumayan, kerja yang mudah/ringan, suasana kerja yang selesa, jarak tempat kerja yang dekat dengan rumah kita. Kalau dapat semua pakej ini, memang bertuah badan. Rasanya memang payah la nak dapat. Mesti ader kekurangan dimana-mana. Kekurangan ini akan membawa tekanan kepada kita. Contohnya, gaji lumayan tapi kerja kena banyak berfikir dan volume yang banyak. Kalu dapat gaji sikit, tapi suasana kerja yang seronok juga menyebabkan kita nak mencari kerja lain sebab perlu duit yang lebih banyak.

Kalau kerja sendiri pula, tentunya kita kena pastikan kerja kita memberikan pulangan atau keuntungan kepada kita. Nanti kita buat kerja sia-sia, kalau takder hasil. Macamaner nak tanggung keluarga. Apa yang kita patut buat untuk pastikan kita tak buat kerja sia-sia.

Tekanan dalam kehidupan kita sukar untuk dipisahkan. Namun kita tetap perlu meneruskan hidup. Lari dari masalah akan memberikan masalah. Keimanan dan ketakwaan kepada tuhan merupakan jalan penting yang perlu kita ader supaya kita akan hidup dalam keadaan yang redho.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.