27 September 2011

Gurauan Bertukar Menjadi Serius


Bergurau sesama sendiri memang menyeronokkan. Bergurau boleh membawa kegembiraan dan ketawa. Dengan bergurau kita akan sentiasa merasa gembira selalu.

Cuba kita fikir, masa bila selalunya kita bergurau. Biasanya kita bergurau bila masa kita bersembang sambil melepak minum teh tarik kat kedai mamak, atau masa berbincang dalam sebuah kumpulan kecil. Pada saat beginilah gurauan akan terjadi. Ianya menjadi sendi perbualan kita, ye la tak nak serius memanjang.

Gurauan nie berkisahkan agenda mengena atau memperli orang lain. Bagi orang yang kita dah kenal hati budi, biasanya akan mudah menerima tanpa menganggap gurauan itu sebagai satu perkara yang menyakitkan. Ada juga keadaan dimana kita tidak dapat menerima gurauan itu sebagai perkara yang lawak. Ini boleh menyebabkan kita tersinggung dan boleh mencetuskan pergaduhan kecil antara sesama kita.

Kebijakan kita dalam mengenalpasti dan melihat keadaan untuk bergurau sebenarnya penting. Ini bagi memastikan kita tidak tersilap mengeluarkan usikan yang boleh mewujudkan perasaan tidak puas hati kepada orang lain.  

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.