24 March 2011

KG. PADANG @ KAMPUNG KUALA PARIT ?



Ada apa dengan dua kampung nie... ini lah kampung asal teman... kampung nie bukan terkenal cam Kampung Baru kat KL atau Kampung Bahagia kat Teluk Intan... tapi hakikatnya ini kampung tempat teman dilahirkan.

Tapi kenapa sampai dua kampungkan... nak dijadikan cerita, kampung ni sebenarnya bersebelahan antara satu sama lain... pada masa dulu-dulu, sebelum merdeka, ramai orang melayu memilih untuk tinggal  perkampungan di tepi sungai... jadi bilangan penduduk di kawasan kampung ini adalah ramai... nak tau ramai ke tidak penduduk kampung tersebut.. kena bilang berapa banyak menesah @ surau yang ada dalam kampung tersebut.. berdasarkan cerita orang tua, dulu kat kawasan kedua terdapat dalam 5  buah surau.

Tapi selepas merdeka, pembangunan pun mula masuk ke kawasan kampung... migrasi penduduk kampung ke bandar, terutama anak-anak muda pun semakin tinggi... masing-masing nak mengubah nasib diri dan keluarga..ader juga yang mula berpindah ke tanah rancangan FELCRA... kat kawasan ni FELDA takder dibangunkan... oleh itu, penduduk kampung pun semakin berkurangan.

klu ikut alamat kat surat beranak aku... tempat lahir guna nama Kampung Kuala Parit la..., tapi aku tak pasti lak kenapa bapak aku selalu cakap 'kita nie duduk kat Kampung Padang'... aku tanya la lagi... dia cakap 'dulu kampung padang ngan kuala parit nie ader 2 JKKK, tapi lepas tu, tok penghulu gabungkan jadi satu JKKK...'

tapi itu, sekarang nie...kat Kampung Kuala Parit, hanya tinggal sebuah rumah sahaja... bayangkan dari berpuluh-puluh, akhirnya tinggal sebuah je... rumah adalah rumah pusaka opah...yang sekarang Mak Bonda aku yang tinggal... Nie adalah hasil pembangunan minda dan pembangunan fizikal, dimana semua penduduk asal telah berpindah .... demi kemajuan ekonomi masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.