09 March 2011

Cegah Anai-Anai Sebelum Parah

Masalah serangan anai-anai memang memeningkan kepada khusus bagi mereka yang gemarkan kediaman berasaskan kayu atau ala Bali. Serangan anai-anai bukan saja merosakkan perabot kayu, almari dan dapur anda, malah serangga yang kecil tetapi berjiwa besar ini juga gemar memakan kertas buku dan majalah serta pakaian yang baik tersimpan di dalam gerubuk khas rumah anda.


Jika anda menghadapi masalah anai-anai atau mahu mencegah di peringkat awal, anda tidal perlu risau kerana terdapat semakin banyak syarikat penghapus serangga beroperasi bagi menangani masalah itu.



Anai-Anai boleh merosakkan struktur kayu seperti rangka tingkap, lantai kayu dan rangka pintu. Haiwan ini bermula dari bawah tanah dan ia suka tinggal di celah kayu kerana tidak suka terkena matahari atau cahaya. Ia mempunyai permaisuri yang membiakkan anai-anaik itu. Jika dibiarkan anai-anai boleh melarat hingga ke bumbung dan itu akan membahayakan keadaan struktur rumah yang diperbuat daripada kayu.


Ada dua cara untuk mengatasi atau mengurangkan serangan anai-anai ini iaitu dengan menggunakan racun kawalan serangga atau pergi terus mendapatkan khidmat syarikat perundingan professional kawalan anai-anai yang berhampiran dengan tempat anda.


Serangan anai-anai sememangnya membawa kepada kemusnahan kepada kediaman anda. Sebab itulah pengawalannya perlu dibuat dari semasa ke semasa supaya kewujudan saran awal dapat dikenal pasti, manakala pengawal dan penjagaan rapi pula menjamin seluruh komuniti termasuk sarangnya berjaya dimusnahkan sama sekali.


Bagaimanapun jika serangannya agak berkurangan atau hanya pada tempat tertentu, ada juga kawalan yang mudah dan murah boleh digunakan. Contohnya, dengan menyediakan air panas mendidih dan siram ke kawasan yang diserang itu.


Dengan cara ini, koloni anai-anai, sarang termasuk telurnya akan mati dan binasa dalam masa beberapa saat. Ada juga menggunakan minyak hitam yang disapukan kepada benda berkayu bagi bertujuan mengelakkan serangan anai-anai.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.