10 March 2011

FORMULA MENGELAK SCAM


SCAM” ialah penipuan yang dilakukan oleh mereka yang suka menyorokkan identiti mereka. Berikut dicadangkan cara-cara untuk mengelakkan dari terkena.



N=NAME
Scam dilakukan oleh mereka yang suka menyorokkan identiti mereka. Pastikan anda ketahui nama sebenar dan juga maklumat peribadi siapakah yang mengendalikan sesuatu pelaburan atau peluang menjana pendapatan itu.

O=OVER PROMISE
Pelaburan atau peluang yang menjana pendapatan yang diberikan adakah ianya over promising atau janji yang berlebihan dan tidak masuk akal, kebanyakan SCAM akan menipu mangsa dengan cara membuat janji-janji manis yang berlebihan, atau OVER PROMISE.

S=SEARCH
Anda perlu membuat carian. Cara yang mudah adalah menggunakan enjin carian di dalam internet seperti google.com dan lakukan carian dengan cara menaip nama pemilik program tersebut.
C=CONTACT
Pastikan maklumat lengkap syarikat atau perniagaan tersebut. Jarang sekali mereka dedahkan alamat, nombor telefon, cara hubungi dan lain-lain. Sekiranya ada, cuba hubungi secara terus untuk memastikan kewujudannya.

A=ASK
Tanya orang ramai, kenalan dan tanya juga pakar-pakar industri. Jangan hanya tanya kenalan yang mempromosikan sesuatu program tersebut, kerana mungkin mereka juga tertipu dengan SCAM. Tanya orang lain juga supaya kita lebih banyak maklumat tentang sesuatu program.

M=MAKE SURE
Pastikan anda melakukan kesemua di atas, ulang kembali langkah N-O-S-C-A-M sehingga anda 100% berpuas hati dan rasa selamat dengan pelaburan anda.

Sekiranya anda tertipu dengan SCAM, bukan sahaja anda mengalami kerugian wang ringgit, tetapi anda juga akan merugikan masa dan usaha anda dalam memperoleh dan menjana wang tersebut. Dan yang penting juga, anda akan kehilangan keyakinan dalam memulakan perniagaan dan pelaburan sebenar.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.