10 January 2013

Cukai Tanah dan Cukai Pintu

Bila dah masuk tahun baru, sebagai pemilik hartanah yang sah kita bertanggungjawab untuk membayar cukai. Cukai tersebut adalah cukai tanah dan cukai taksiran. 

Cukai tanah dibayar ke Pejabat Tanah bagi daerah yang berkenaan. Kadar cukai ini biasa adalah dinyatakan di dalam geran. Bagi yang tak pasti, sila lah merujuk geran tanah anda. Cukai tanah ini perlu dibayar sebelum 31 Mei setiap tahun. Tapi kalau nak bayar selepas tarikh nie pun masih boleh, cuma anda akan dikenakan denda.

Cukai taksiran pula, kita selalu panggil cukai pintu. Cukai pintu pula dibuat bayaran kepada Majlis Perbandaran. Berbeza dengan cukai tanah, cukai pintu ini dibayar sebanyak 2 kali setahun, iaitu sebelum Februari dan Sebelum Ogos. Jika gagal membayar sewa, denda akan dikenakan.

Bagi hartanah individu untuk kediaman, rasanya kadar denda yang dikenakan agak minima sahaja. Tapi kalau kita mengambil mudah, ianya tetap membebankan kewangan kita dimasa hadapan. Lebih baik kita jelaskan cukai ini mengikut tempoh, dalam tahun semasa. Hati pun tenang. 

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.