22 June 2012

LAWYER YANG BAGUS

Dalam setiap urusan pembelian dan penjualan rumah, kita memang perlu atau wajib menggunakan perkhidmatan peguam. Ini adalah untuk memastikan transaksi yang berlaku antara penjual dan pembeli sah di sisi undang-undang, dengan kepentingan kedua-dua pihak juga dilindungi.

Pemilihan lawyer bagi menguruskan urusan jual-beli kita sangat penting, kerana lawyer inilah yang akan menguruskan sebarang permohonan dengan Pihak Berkuasa Negeri seperti Pejabat Tanah dan Pejabat Duti Setem, dengan Bank serta terdapat beberapa tindakan yang mempunyai due date tertentu yang perlu dipatuhi seperti tempoh menandatangani S&P dan tempoh untuk melunaskan baki bayaran jualan. Terdapat kes yang mengambil masa yang lama untuk selesai, hanya disebabkan mutu kerja lawyer yang tidak memuaskan seperti kesilapan mengisi borang, lewat menghantar permohonan dan sebagainya.  

Lawyer yang baik dengan lawyer yang bagus merupakan dua perkara yang berbeza, baik tidak semestinya bagus dan bagus tidak semestinya baik. Bagi aku,  eloknya biarlah kita berurusan dengan lawyer yang bagus.

Lagipun, setau aku tidak ada satu kriteria yang ditetapkan dalam menentukan sama ada lawyer yang dilantik tu bagus atau tidak bagus. Bagi individu yang tidak ada pengalaman dalam urusan jual beli hartanah, selalunya akan bergantung kepada lawyer yang direkomen oleh agen hartanah. Kalau pembelian rumah baru pula, memang kita akan ikut je lawyer yang dilantik oleh pemaju, rasanya kita tidak mempunyai pilihan untuk tukar lawyer lain.

Pendapat aku, antara elemen yang boleh menjadikan seseorang lawyer tersebut adalah bagus, seperti :
  • Lawyer tersebut menerangkan dengan jelas mengenai proses dan tindakan yang akan diambilnya dalam urusan jual-beli yang hendak kita laksanakan.
  • Memberikan sesalinan setiap transaksi seperti Surat Penghantaran Dokumen kepada kita, walaupun hanya untuk makluman sahaja (carbon copy-CC)
  • Mengemaskini atau update status urusan jual-beli tersebut.
  • Bertindak mengikut tempoh masa yang sewajarnya
  • Seboleh mungkin mengelak daripada melakukan kesilapan yang kecil seperti salah ejaan.
Umumnya, aku sentiasa berpegang kepada konsep bahawa lawyer merupakan individu yang kita lantik untuk menjalankan tugas bagi pihak kita, tak kira bagi urusan menjual atau membeli. Tugasan yang dilaksanakannya telah kita bayar di dalam fee atau charges yang diberikan kepada kita.

Oleh yang demikian, tindakan follow up yang berterusan memang sangat perlu dilaksanakan kepada lawyer yang kita lantik, sebagai peringatan kepadanya bahawa kita sentiasa memantau sama beliau buat kerja atau tidak.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.