12 June 2012

Persoalan Mengenai Rumah Subsale 1

Aku telah mendapat pertanyaan mengenai perkara berikut :

1.Perlu ada LOI before S&P ke.

2.Penjual dan pembeli share lawyer yg sama coz penjual tanggung cost lawyer S&P. Macamana nak makesure kepentingan pembeli terjaga.

3.Apa yang perlu diberi perhatian dalam S&P subsale.


Mengikut pandangan dan pengetahuan aku :

Satu; LOI nie mungkin merujuk kepada letter of intent atau surat niat. Setau aku dalam membeli rumah subsale melalui agen yang berdaftar, pembeli perlu tandatangan borang 'letter confirmation of sale'  dan begitu juga dengan penjual. Dalam borang ini akan menyatakan dengan detail mengenai terma pembelian seperti tempoh masa. Cumanya, aku tak pasti adakah ini dianggap sebagai surat niat.

Eloknya sebelum sign S&P kita kena pastikan urusan awal pembelian diselesaikan terlebih dahulu seperti :
  • Penjual telah bersetuju untuk menjual rumah tersebut dengan harga yang dipersetujui bersama dengan pembeli.
  • Bayaran  'booking' telah dibayar sama ada 2% atau 3% kepada agen yang berdaftar atau direct kepada owner sendiri. Pastikan anda menyimpan salinan cek dan akuan penerimaan.  
Dua; untuk memastikan  kepentingan pembeli terjaga pastikan anda melantik lawyer yang anda kenali atau yakin dengannya. Dapatkan rundingan atau consultation yang sejelas-jelas daripada lawyer yang anda lantik. Sepatutnya tidak timbul isu lawyer tersebut tidak menjaga kepentingan pembeli. Cuma, kekeliruan akan timbul jika penjual tidak lantik peguamnya sendiri dan hanya merujuk kepada peguam pembeli sahaja.

Masalah akan timbul jika berlaku salah satu pihak berhasrat untuk membatalkan urusan jual-beli. Disini anda perlu berhati-hati dengan keseluruhan proses ini dan pastikan faham keadaannya dan hak anda.   

Tiga; perkara yang perlu diberi perhatian dalam S&P, sebaiknya anda perlu membaca keseluruhan S&P tersebut. Rasanya S&P nie standard cuma bezanya dari segi maklumat penjual, maklumat pembeli, lokasi rumah, status hartanah dan harga belian/jualan. Syarat-syarat pembelian juga dimaktubkan didalam S&P ini seperti tempoh pembayaran, bayaran 10% dan sebagainya. nak terangkan detail aku tak pandai, maybe kena tanya dengan lawyer 

Ini je la yang mampu aku beri ulasan atas 3 soalan nie, ianya sekadar pandangan dan pengalaman aku yang sikit ini. Maybe kepada pembaca yang lebih arif mengenai perkara ini boleh memberikan pandangan di ruangan komen di bawah. Aku amat menghargai komen dan pandangan anda.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.