23 May 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Sebenar teman terpanggil untuk menonton HMM ini setelah teman mendengar satu ceramah inovasi yang disampaikan oleh Norman, bos besar kt KRU Studio. Bagi membayangkan apa yang dicakapkan, kenalah teman tengok filem nie. Kalau tak silap teman, dari segi kutipan filem nie dapat lebih kurang 6 juta.. bagi tayangan kat malaysia.

Norman cakap, sasaran menghasilkan filem ini adalah untuk pasaran dalam dan luar negara. Sebab itu, penggunaan bahasa inggeris dalam filem ini hampir 40%, bagi pasaran negara… untuk luar negara hampir keseluruhan dialog dalam bahasa inggeris.

Pendapat aku, HMM merupakan satu filem yang baik. Dari segi plot, jalan cerita yang digarap adalah baik, dan mudah untuk difahami. Grafik bagi keseluruhan filem menarik, standard grafik memang meyakinkan...kelemahan grafik tidak nampak dengan mata kasar... hanya jika kita berniat mencari salah, pasti akan jumpa....maklumlah filem nie manusia yang buat.

Dari segi pergerakan cerita, nampak macam terlalu pantas antara satu scene dengan scene yang seterusnya... mungkin banyak skop yang perlu dimasuk... so semua peristiwa perlu dimuatkan agar jalan cerita tidak terjejas.

Sekali pandang, hasil kerja filem ini mengagumkan dan sesuatu idea kreatif yang patut dihargai.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.