28 October 2013

Baca Buku Ibarat Menonton Drama

Lately, aku suka membeli buku. Tak kira la, beli di MPH, Popular mahupun kedai buku yang lain. Tetapi bukan semua buku yang aku beli, aku akan baca dengan tekun. Sebabnya, teknik dan gaya penulisan akan menyemarakkan semangat aku untuk membaca. 

Sebab itu, ada la jugak beberapa buah buku yang telah dibeli tetapi tak habis dibaca. Aku gagahkan jugak untuk membacanya tetapi gaya penulisan menyebabkan aku tewas untuk menghabiskan pembacaan aku.

Sebab itu, bukan mudah sebenarnya untuk menghasilkan sebuah buku yang akan menarik minat khalayak untuk membaca. Perlu ada tekniknya. Tambahan pula, kesukaan aku kepada teknik penceritaan pengalaman seperti travelog ataupun yang memaparkan biografi seorang tokoh terkenal. 

Jika penulisan berkaitan pengalaman sendiri, kita dapat merasakan kejujuran penulisan dalam menyampaikan pengalamannya, yang bagus kita mudah atau rasa dekat dengan perkara yang ingin disampaikan.

Penulisan mengenai biografi pula akan memaparkan corak pemikiran tokoh yang tersebut. Bagaimana latar belakang hidupnya menjadikan beliau seorang tokoh hebat yang berjaya, tak kira sama ada beliau seorang usahawan, ahli perniagaan, ahli politik mahupun wartawan. 

Sebab itu, keinginan aku untuk menghasilkan sebuah buku masih ada, tetapi aku masih samar sama ada aku mampu atau tidak. Moga dipermudahkan. 

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.