12 October 2013

EBOOK! OVER EXPECTED.

Bagi yang telah lama berkecimpung dalam dunia blogging, penulisan dan pembelian buku ebook telah menjadi satu trend. Aku tak pasti bidang yang lain, tetapi ebook berkaitan dunia hartanah memang ada banyak. 

Tajuk ebook yang disediakan menjurus kepada perkongsian mengenai cara membeli rumah tak kira subsale, lelong ataupun direct pemaju, cara untuk mohon pinjaman bank dan tips supaya permohonan anda mudah lulus, panduan berkaitan lawyer dan sebagainya. dan akhirnya, aku juga telah membeli satu , dua ebook yang dijual secara online. Satu konsep bisnes yang mudah dan ringkas. 

Tetapi aku ada masalah dengan pembelian ebook ini. Jika dibandingkan dengan pembeli buku secara fizikal, kita berpeluang untuk membelek-belek buku tersebut dengan terperinci sambil membaca penulisan secara sepintas lalu. Bila kita merasakan buku tersebut sangat menarik, terutama kandungan penulisan, maka kita pasti akan membelinya. 

Berbeza pula dengan pembelian buku melalui ebook, kita sekadar dapat membaca tajuk dan juga sedikit review berkaitan kandungan penulisan buku tersebut. Tetapi, hakikatnya kita masih sukar untuk membayangkan kandungan sebenar penulisannya. 

Apa yang telah aku alami, aku merasakan aku sebenar telahnya over expected mengenai kandungan buku ebook yang aku beli. Hakikatnya aku gagal mendapat kepuasan sebenar dalam pembacaan buku tersebut. 

Penulisan ini bukan untuk menidakkan trend penulisan buku melalui ebook, tetapi merasakan adalah wajar penulis buku ebook memastikan penulisannya benar-benar memberikan kepuasan kepada pembacanya, yang telah mengeluarkan modal dalam membeli buku tersebut.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.