26 September 2013

Seronok Membeli Rumah

Semalam aku ada bersembang dengan seorang sahabat, yang mana beliau telah berpengalaman membeli rumah teres secara subsale. Hasil daripada penceritaan beliau dapat aku simpulkan, bahawa setelah kita berpengalaman membeli rumah, especially secara subsale, kita akan berasa seronok membeli rumah lagi untuk kali kedua dan yang seterusnya.

Tetapi semasa peringkat awal, beliau beritahu memang perasaan takut ditipu oleh agen sentiasa akan bermain di fikiran kita. Tambahan pula, kita dalam keadaan yang terdesak untuk membuat keputusan sama ada nak beli atau tidak. Disini pentingnya untuk kita, pandai menilai perilaku agen yang anda berurusan. Perlunya untuk ada '1st impression'. 

Kalau anda rasa agen tu tidak meyakinkan, mungkin kena fikir sama ada nak teruskan deal atau tidak. Tapi jika jumpa agen yang pandai berkata-kata pun kena berhati-hati jugak. Seboleh mungkin, dapatkan dokumen yang sepatutnya untuk mengesahkan ketulenan urus niaga tersebut.
 
Itu belum masuk bab nak dapatkan pembiayaan, urusan memohon pinjaman. Memang akan menyesakkan dada, takut tak lulus loan. Nak pulak, kita dah bayar deposit atas persetujuan membeli rumah. Tapi jika kita berurusan dengan agen yang baik, depa dah settle awal-awal dengan bank officer. Yang penting, kita ada semua dokumen yang diperlukan dalam memohon pinjaman. 

Itulah hakikatnya, harga sebuah pengalaman memang sangat mahal. Aku rasa ramai yang mempunyai perasaan yang sama semasa membeli rumah subsale . Sekarang nie yang bagusnya, ada blog-blog yang sudi berkongsi pengalaman untuk kita jadikan panduan dan rujukan.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.