26 August 2013

Rumah Teres Setingkat di Taman Lestari Permai

Aku telah berkesempatan meninjau rumah teres setingkat di Taman Lestari Permai. Untuk lebih spesifik, taman ini terletak dikawasan Bandar Equine, dibelakang Pasar Borong Selangor. Bagi yang selalu menggunakan Highway MEX, anda akan perasan terdapat satu kawasan perumahan setingkat betul-betul ditepi highway tersebut.

Sejarahnya, taman ini merupakan salah satu projek terbengkalai yang dibawah Talam Corporation, dan kalau tidak silap, projek ini telah disiapkan oleh IJM. Maka, sekarang rumah dikawasan ini telah siap dan juga telah diduduki. 

Akibat dari rasa ingin tahu, aku telah meninjau-ninjau dikawasan taman ini. Masih banyak lagi rumah-rumah yang kosong, tapi ada juga yang telah diduduki. Pandangan mata kasar, aku rasa hampir 60% rumah masih kosong lagi, mungkin sebab kawasan ini baru je dibuka, awal 2013 ataupun lewat 2012, ini aku teka je. Sebab sebelum tu, aku pernah pergi tapi taman nie masih belum dibuka lagi. 

Masa tinjauan tu, aku tengok iklan-iklan lelong pun banyak, harga lelongan dikawasan ini antara 198k - 240k. Kalau tengok harga lelong, agak munasabah bagi sebuah rumah teres setingkat, dikawasan lembah klang. 

Untuk mengetahui harga subsale, Aku telah menghubungi 2 orang agen hartanah, Agen 1 telah meletakkan harga sebanyak 280K, dia cakap value bank lebih kurang 260-270k. Agen 2 memaklumkan harga jualan adalah 298k, value bank boleh dapat sampai 298k. Keluasan rumah adalah 20 x 70, tapi masih lagi dibawah master title. Dua-dua beritahu isu title nie takder masalah untuk kita beli rumah. Makna range harga depa jual antara 280k - 300k. 

Wah... apa pandangan anda dengan harga rumah nie. Aku rasa mahal, sebab rumah nie teres setingkat je, kalau harga dah cecah 300k, lebih baik cari rumah teres dua tingkat, dengan keluasan yang sama. Dari segi lokasi, memang la bandar equine ini telah mencapai kematangannya, banyak kemudahan telah ada, yang kurang, mungkin dari bank dan sekolah. 

Tapi bagi belum memiliki rumah, taman ini adalah satu pilihan yang aku rasakan berbaloi, sebab harganya masih dianggap 'boleh beli' kalau hendak dibandingkan dengan harga rumah baru yang bermula dengan 500k.

Pendek, kata tepuk dada tanya selera.  






4 comments:

  1. ada apa2 update tentang taman ni?

    ReplyDelete
  2. ada apa2 update tentang taman ni?

    ReplyDelete
  3. Saya mencari rumah sewa area taman lestari permai. Please contact saya 0138862402. Range RM 1,100.00 ke bawah. Terima kasih

    ReplyDelete
  4. Saya mencari rumah sewa area taman lestari permai. Please contact saya 0138862402. Range RM 1,100.00 ke bawah. Terima kasih

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.