28 August 2013

Untuk elak dari perangkap kewangan, mana yang lebih baik?

Aku sedang berkira-kira untuk membeli sebuah kereta second hand, harga siling yang aku tetapkan lebih kurang RM 20 ribu, Bukan banyak sangat pun, tapi seperti yang kita sedia maklum, membeli kereta adalah satu liabiliti, tetap kereta adalah satu keperluan, nak tak nak kena beli juga. 

Aku seboleh mungkin, ingin mengelak dari perangkap bebanan kewangan. Maka aku sedang mempertimbangkan 3 perkara dalam urusan pembiayaan pembeli kereta ini iaitu; 
  1. Beli secara tunai. Guna duit simpanan di dalam ASB untuk beli kereta, dan aku akan kehilangan pulangan dividen.  
  2. Beli dengan menggunakan pinjaman peribadi. Setakat ini aku tak pasti, berapakah interest yang dikenakan. 
  3. Beli menggunakan kemudahan pinjaman  kenderaan. Interest dimaklumkan lebih kurang 4%.  
Aku masih lagi berkira-kira pilihan manakah yang terbaik. Pertimbangan ini untuk memastikan perbelanjaan ini dengan menggunakan kaedah yang terbaik. 

Anda ada pandangan ?

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.