19 August 2013

Proton Suprima S 2013


Semalam disebabkan takde program, kitaorang telah berkesempatan mengunjungi Pusat Jualan Proton, dihadapan IOI Mall Puchong. Niatnya nak melihat secara dekat kereta yang baru dilancarkan oleh Proton, iaitu Proton Suprima S.

...Proton Suprima S ini telah dilancarkan oleh Ybhg. Tun Dr. Mahathir pada 17 Ogos 2013. Harga yang ditawarkan adalah dari RM 76,688 hingga RM 79,638... 

Warna yang dipamerkan, Atlantic Blue, buat penggemar warna biru, memang sangat cantik birunya, sangat bercahaya. Secara fizikal, memang suprima ni sangat cantik, kira hampir standard dengan kereta luar negara, cuma interior design agak biasa sahaja, simple. Terdapat 5 jenis warna, biru, putih, perak, hitam, merah.

Apa yang Sales Advisor cerita kat aku, interest pinjaman bawah 3%, mungkin boleh dapat 2.8% atau 2.9% bergantung kepada bank. Satu lagi, dia cakap tempoh pinjaman untuk 9 tahun mungkin akan tamat tahun 2013, dijangka tahun depan tempoh maksima pinjaman kereta adalah 7 tahun. Ini disebabkan perubahan dasar oleh Bank Negara. 

Aku tak dapat nak pastikan kebenarannya, biasalah penjual, ini mungkin taktik nak push customer untuk setuju membuat pembelian. Tapi mungkin juga betul, sebab SA tu bagitau tahun mungkin agak susah untuk depa jual kereta kalau tempoh maksima pinjaman dipendekkan semula ke 7 tahun. 

Satu lagi, tempoh menunggu adalah lebih kurang 1 bulan selepas tempahan dibuat. Satu tempoh yang reasonable la kan, lambat selalunya kalau loan problem,  dan lepas tu, warna yang ditempah lambat, mungkin kena q. 

Begitu la mudahnya membeli kereta, survey, kalau suka, tempah, loan SA yang uruskan, cuma supply dokumen je.... pastu tunggu loan lulus je...dah lulus, tunggu kereta.... yang sakitnya, bayar la bulan-bulan. 

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.