28 August 2012

Ragam Pemandu

Seingat aku, sehingga ke saat ini, aku telah memandu di jalan raya hampir 9 tahun. Bermula dengan belajar memandu kancil yang asyik mati-mati, semasa belajar dengan Sekolah Memandu. Kemudian aku mula memandu sendirian dengan kereta sendiri, Proton Iswara. Pengalaman aku memandu iswara nie telah aku tulis dalam entry My Red Iswara

Kita sering mendengar rungutan berkaitan ragam pemandu kereta dalam masyarakat kita, sifat tolak ansur memang takde langsung. Semuanya mahu melepaskan diri masing-masing. Suka jua aku senaraikan ragam pemandu yang aku tak suka, tapi mungkin aku pun buat dalam keadaan terdesak :
  • Mengekori terlalu rapat; aku selalunya akan jadi rimas, dan untuk mengelakkan perasaan rimas nie aku akan bagi laluan je kat kenderaan tu. Ada juga kadang-kadang aku buat selamba je bawa kereta slow.
  • Potong Q; nie selalu jadi masa jammed, memang tak buleh nak buat aper dah. dalam banyak keadaan aku akan bagi je laluan kat kereta yang potong Q nie, dengan harapan nanti bila aku potong Q ada orang yang akan kasi laluan.
  • Bawa kereta perlahan sangat umpamanya bersiar-siar di waktu petang; nie selalu terjadi bagi jalan selorong, memang sakit hati bila kena, nak memotong pun susah, bukan la nak minta bawak laju, tapi biarlah kelajuan yang munasabah.
Dah nama pun ragam, nak tak nak kita layankan aje....

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.