05 July 2012

BAYARAN UNTUK PINDAH MILIK NAMA

SITUASI

Nilofa telah mendapat kunci rumah barunya lebih kurang 2 bulan yang lalu. Baru-baru ini, lawyer S&P telah memaklumkan bahawa beliau perlu membuat bayaran untuk proses tukar nama di dalam geran (title) bagi rumah tersebut. Beliau merasa keliru, kerana beliau berpendapat semua proses ini sepatutnya telah selesai semasa pembelian rumah tersebut. Boleh tak anda terangkan berkaitan perkara ini.

PANDANGAN

Biasanya semasa pembelian rumah terutamanya rumah baru, geran rumah tersebut masih didalam master title. Setelah rumah tersebut siap, pemaju perlu memohon kepada Pihak Berkuasa Negeri untuk membuat pindah milik daripada master title kepada individual title iaitu daripada nama pemaju kepada nama pembeli.

Setelah kelulusan diperolehi individual title ini diperolehi, pemaju akan memaklumkan kepada peguamnya untuk menguruskan proses tukar nama bagi membolehkan geran baru dikeluarkan ke atas nama pembeli. Peguam akan menghubungi pembeli dan sememangnya kos tukar nama ini perlu ditanggung oleh pembeli. Transaksi ini tidak berlaku semasa urusan pembelian rumah tempoh hari, maka kos yang perlu dibayar adalah berbeza dengan kos yang dibayar semasa urusan pembelian.

1 comment:

  1. Salam
    Sy nak bertanya, dokumen apa yg diperlukan untuk tukar nama dr pemaju ke nama sendiri?
    Terima kasih

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.