30 November 2011

ZOO NEGARA

Baru-baru ni teman berkesempatan dengan keluarga pergi Zoo Negara. Zoo Negara ni terletak di Ulu Klang. Kiranya bersebelahan dengan Bangunan FINAS. Melawat Zoo ni benar-benar mengusik jiwa teman.. sebab dulu masa teman sekolah rendah, pergi la sekali mengikuti rombongan ke Zoo Negara. Kalau tak silap dalam tahun 1990 kot. Budak lagi masa tu, memang excited la dapat berjalan-jalan.

Bayaran tiket masuk Zoo sekarang adalah sebanyak RM 20 bagi orang dewasa. Makanya kalu sesiapa nak melawat Zoo kalau pergi reramai perlu la prepare bajet lebih sikit. Menarik dan santai. Itulah istilah yang boleh teman simpulkan dengan aktiviti melawat Zoo Negara.

Menarik kerana kita dapat mengenal pelbagai spesies binatang mahupun ikan. Bagi anak kampung macam teman, ader sesetengah binatang kiranya buleh je teman jumpa kat kampung teman. Seperti Kera, Musang, Lembu, Kambing, Ular dan spesies burung tapi ye la kalau kat kampung kita main agak-agak je spesies dia... takder sapa yang sahkan betul atau salah. Kalau kat Zoo nie, kita buleh baca papan tanda/kenyataan yang disediakan oleh pengurusan Zoo. Pengetahuan kita insyallah akan bertambah la.

Santai pula kerana persekitaran Zoo yang menarik dan selesa, macam kita bersiar-siar di tepi tasik sambil melihat burung bangau dan angsa berenang-renang. Ibarat macam kita pergi beriadah.

Ikut pemerhatian teman, Zoo nie sesuai untuk dilawati oleh keluarga yang mempunyai anak-anak di peringkat kanak-kanak. Pastinya mereka sangat menghargai pengalaman ini. Ada juga yang teman jumpa, pasangan bercinta... tapi rasanya agak kureng sesuai la sikit untuk depa.

Apapun, teman gembira dengan aktiviti ini. Mungkin teman akan melawat zoo lagi di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.