01 July 2011

Nilai Diri

Nilai atau value! Mudah disebut, mudah dilafaz dan mudah diingat. Tapi adakah kita mengamalnya. Bila masuk bab nak buat dan nak amal, memang la agak payah...

Apa yang korang bayangkan, bagi teman, kalau dalam konteks islam, kita panggil muhasabah diri. Disini teman nak kongsikan, antara konsep muhasabah diri yang patut kita buat dalam urusan kerja atau urusan peribadi.

Mengakui kelemahan diri
Mungkin ader yang kurang bersetuju, tapi sebenarnya bila kita tahu sesuatu kelemahan dalam diri, kita pasti akan cuba untuk cover bab yang kita lemah. Kadang2 kita akan cuba untuk tambah baik kelemahan itu.

Terima Kritikan Sebagai Hadiah
Wah... berat kenyataan nie. Tapi itulah hakikat, jika mampu menerima secara positif setiap kritikan, rasanya perasaan kecil hati atau geram pasti tidak timbul, malah kita akan lebih tenang dengan kritikan yang diberikan. Kritikan ini sebenarnya membina kendiri seseorang, yang mana melalui kritikan, kita akan memberikan yang terbaik dalam aktiviti yang akan datang.

Nasihatkan Diri Sendiri
Ibarat masuk bakul angkat sendiri... kena tak statement nie. biasanya kita mudah memberi nasihat kepada orang lain. Tapi kalau kita boleh nasihatkan diri sendiri, itu lah sebagus-bagus manusia.

Jangan Rantai Diri dengan 'Old Values'  
Kita mesti berani berubah.

1 comment:

  1. Macam pernah ku dengar 'Old Value"... tapi dimana ya...?

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.