22 May 2015

Mendepani Cabaran

Cabaran. Anda suka cabaran. Anda takut dengan cabaran atau anda akan lari daripada cabaran. Seeloknya, kita perlu mendepani cabaran. Cuma sebelum mendepani cabaran, perlu ada pertimbangan. Pertimbangan apa, yang macamana. Pertimbangan ini adalah pilihan untuk kita, pertimbangan mengenai kesan baik dan kesan buruk untuk kita mendepani cabaran itu. Kita sering juga mengatakan atas sesuatu cabaran, kita tidak punya pilihan. Itu pemikiran yang salah. Kita sentiasa ada pilihan. Cuma pilihan yang terbaik bukan pilihan yang kita suka.

1 comment:

  1. As salam En Amir Din

    Sy Shaiful..sy terbaca blog en amir berkenaan pasal urusan jual beli rumah..
    sy nak bertanya pendapat en tentang permasalahan sy ni..
    sy buat refinance rumah..setelah letter offer telah sign lawyer yg sy appoint perlu dapatkan letter confirmation dr developer..rumah sy masih master title..strata belum keluar jd lawyer perlu dptkan confrimation letter tu dr developer..setelah letter confirmation letter tu dah dapat then submit ke bank yg sy nak refinance tu bank dpt trace developer tu dah bankrup dua bulan lalu (bulan ogos)..jd letter confirmation tu x valid sebab developer dah winding up..
    sekarang file2 under developer terbabit masuk ke account firm kalu x salah sy dipanggil liquadator..apabila masuk ke liquadator ni, menurut lawyer sy, sy perlu membayar 2% daripada jumlah pinjaman yg sy buat tu just nak dapatkan letter confirmation dr pihak mrk..sy terfikir mcm x berbaloi sy nak bayar 2% just nak dapatkan letter confirmation tu sedangkan bayaran utk keluar title tu sy x tau berapa lg kena bayar..sy nak tnya pendapat en sama ada sy perlu teruskan ke atau x proses refinance ni..sy x mahu tanggung rugi di kemudian hari..sy harap en dapat memberi pendapat sewajarnya..terima kasih..

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.