23 November 2012

Persoalan : Beli Rumah Yang Masih Dalam Gadaian.

Saya telah menerima satu pertanyaan dari Saudara Nazriproshopbowler dan saya rasa soalannya agak berat untuk saya ulas sendiri. Saya berpandangan elok rasanya isu ini diletakkan disini supaya ada pihak lain yang boleh jua memberi input. Saya harap tuan punya soalan tidak keberatan ye.

Situasi yang diberikan adalah seperti berikut :

...macam ini, saya hendak membeli sebuah rumah. rumah ini telah digadaikan oleh pihak tertentu kepada pihak bank. sebab rumah ini adalah usaha sama. so..owner tidak dapat pun duit yg digadaikan sebaliknya pihak lain yang dapat. pihak tersebut perlu melepaskan gadaian tersebut. tapi mengambil masa.

...persoalannya..boleh ke kalau saya buat snp dengan owner. sebab memang ade bukti rumah tu owner tu punye. cuma digadaikan. sebenarnya rumah ini adalah rumah anugerah. so..xde utang bank la kecuali gadaian oleh pihak satu lg.

...macammana kita nak jadikan kepentingan kita terjamin didalam snp tersebut? katakan kita beli dengan harga 200K dan bayar 10% sebagai downpayment pada 2012. kita tidak tahu bila gadaian akan dilepaskan. so kita letakkan syarat2 duluan..'sehingga gadaian dilepaskan dan rumah ditukar kepada nama owner barula proses pinjaman dilakukan'.

...didalam snp dimasukkan jika penjual xjadi jual..kena bayar double. tapi pada saya tidak berbaloi walaupun double...sebab faktor masa, duit yg dilaburkan dan harga semasa rumah tersebut. apa yang perlu lagi saya tambah didalam snp untuk menjaminkan rumah tersebut dijual kepada saya juga dengan harga yang dinyatakan? boleh bagi cadangan x? manala tau..lps2 sign snp ade yg offer tinggi..boleh je dia break snp tersebut...huhhu... saya amat suka rumah tersebut....thanks...

PANDANGAN SAYA  
Seeloknya, isu utama yang perlu diselesaikan adalah berkaitan dengan gadaian yang dibuat dengan pihak bank oleh pihak yang satu lagi (agak konfius sikit). Sila rujuk di dalam geran atau individual title bagi rumah tersebut, sama ada dinyatakan atau tidak transaksi gadaian yang telah dibuat dengan pihak bank. Jika ada, bank pasti akan memohon kaveat ke atas rumah tersebut bagi menjaga kepentingan bank. Kaveat ini akan menyebabkan sebarang urusniaga seperti pindah milik nama atas rumah tersebut tidak boleh diproses oleh pejabat tanah sehingga kaveat ini dilepaskan. Jika dalam konteks pinjaman, mestilah sehingga pinjaman selesai dibayar.   
 
Untuk sign S&P bagi urusan jual-beli boleh diteruskan bagi memastikan anda dapat memiliki rumah tersebut. Berkaitan syarat tambahan di dalam S&P, biasanya lawyer akan menggunakan syarat yang standard tapi mungkin kena bincang detail dengan peguam S&P anda untuk tambahan syarat. Dan harus diingat, sebarang syarat tambahan memerlukan persetujuan kedua-dua pihak (penjual atau pembeli). 
 
Dan akhirnya, walaupun anda suka sangat dengan rumah tersebut pastikan keputusan pembelian anda tidak dipengaruhi dengan emosi. Kita hanya merancang, tapi tuhan yang akan menentukan. 
 
Saya juga mengalu-alukan pandangan dan komen. Terima kasih.

1 comment:

  1. as salam wbt tuan. saya dalam dilemma utk membeli rumah sub sale (rabak) end lot yg bezanya cuma 3k dari harga rumah intermediate (walk in condition). setelah sign snp (loan bank dah lulus LO pon dah sign) lawyer baru maklum pada saya bbahawa owner adalah muflis (disebabkan default payment loan kereta). masa adalah isu kritikal utk saya. jabatan insolvensi maklum pada saya rumah tu akan dilelong. lawyer kata tidak akan di lelong. cuma masa mak proses tu lama, mungkin setahun atau lebih. mohon pendapat tuan adakah berbaloi utk tgu rumah rabak ni diproses? berapa lama sebenarnya masa diambil utk urusan jual beli rumah dari owner yg muflis ini? lawyer ada maklum,kebarangkalian utk insolvensi tidak bagi consent pon boleh jadi.

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.