08 January 2010

Siapa yang lebih memahami?

Dalam sebuah hubungan samada percintaan atau perkahwinan antara lelaki dan wanita, pergaduhan sering berlaku. Cuba kita kaji kenapa berlaku pergaduhan, samada disebabkan cemburu, pasangan yang dikatakan tidak memahami, terlalu mengongkong dan pelbagai sebab dan punca yang boleh kita sebutkan.

Pendapat saya, dalam soal hubungan lelaki dan perempuan sememanya tidak wujud istilah saling faham memahami. Jika ada yang berpendapat demikian, kenyataan tersebut hanyalah bersifat sementara. Hakikatnya perempuan tidak akan memahami lelaki, mahupun lelaki tidak akan memahami wanita. Sebenarnya, lelaki hanya akan memahami perasaan lelaki, perempuan akan memahami perasaan perempuan. Tapi ini bahaya, takut dikatakan kita ni minat sesama sejenis la pulak.

Namun, dalam mengekalkan hubungan lelaki dan perempuan yang penting adalah keperluan fitrah manusia dari segi nafsu dan teman hidup.Sifat tolak ansur, saling hormat menghormati dan sentiasa berkerjasama antara lelaki dan perempuan adalah nilai teras dalam menwujudkan keharmonian hubungan antara lelaki dan wanita. Fikir – fikirkan la….

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.