15 January 2009

artikel pilihan : MCDONALDS DAN REJIM ISRAEL

McDonalds Malaysia telah menafikan dakwaan syarikat itu menyalurkan bantuan kewangan kepada rejim Israel. Pengarah Jabatan Komunikasi Korporatnya,Azmir Jaafar berkata restoran makanan segera di Malaysia tidak mempunyai kaitan dengan keadaan di Palestin. Katanya, McDonals Malaysia adalah organisasi yang ditubuhkan di bawah Undang-Undang Malaysia dan lebih 8,000 pekerjanya adalah rakyat Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum – BH.15 Jan. 2009.


ULASAN PENULIS :
Sukar untuk menafikan kenyataan dari McDonals Malaysia (MM) ini. Tapi sukar juga untuk mengetahui samada benar MM ini tidak memberikan sumbangan kepada McDonalds yang beroperasi di Amerika. Banyak ruang kosong yang kita sendiri pun tak pasti, banyak yang boleh didebatkan. Yang tersurat, ramai orang Malaysia yang makan gaji ngan McDonalds, apa nasib mereka kalau MM ditutup.
Tapi kenapa Jurucakap MM mengeluarkan kenyataan penafian, adakah perniagaannya telah terjejas. Kalau ya, ini membuktikan bahawa kuasa beli pengguna adalah sangat kuat dalam menentukan jatuh bangun sesebuah perniagaan. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.