17 July 2019

Beli rumah menggunakan joint loan.

Setiap proses membeli rumah, pasti melibatkan pinjaman perumahan. Biasanya, pinjaman perumahan ini dipohon dengan institusi kewangan dan perbankan. Satu persoalan yang sering ditanya disaat kita membuat pinjaman perumahan sama ada pinjaman perseorang (1 penama) sahaja atau pinjaman bersama (joint loan).

Joint loan ini tidak terhad kepada pasangan suami isteri sahaja. Kita juga boleh buat joint loan. antara anak dan bapa, adik beradik, saudara mara dan juga dengan kawan-kawan. Selalunya joint loan ini bertujuan untuk mengukuhkan profil kewangan peminjam dan peluang untuk untuk mendapatkan kelulusan adalah lebih cerah. Selain itu, hasil dari profil kewangan yang kukuh, mereka boleh membuat pinjaman bagi rumah yang lebih besar dengan amaun pinjaman yang lebih tinggi. 

Contohnya, sekiranya gaji suami sebanyak 3K sebulan, mungkin hanya layak membeli rumah berharga 200k, tapi bila join income menjadi sebanyak RM6k sebulan, jadi mereka mampu untuk membeli rumah berharga sehingga 500k. 

Namun begitu, jika menggunakan dua nama, dokumen berkaitan pembelian dan pinjaman perumahan tersebut perlulah dimasukkan dua penama tersebut. Dokumen tersebut adalah seperti Sale and Purchase Agreement, geran tanah, loan agreement mahupun MRTT/MRTA (takaful/insuran) juga perlu dua penama tersebut.

Selain itu, pertikaian akan mula timbul jika dua penama tersebut telah tiada sefahaman lagi, contohnya seperti perceraian, putus kawan atau bergaduh besar. Dari segi hak pemilikan dua penama tersebut adalah jelas dalam dokumen hartanah tersebut, disinilah risiko jangka panjang yang akan dihadapi dan memerlukan persetujuan bersama bagi penyerahhakmilik hartanah tersebut. Keadaan yang sama juga akan berlaku jika salah seorang dari penama tersebut meninggal dunia, bahagian penama yang meninggal tersebut akan ditentukan mengikut proses harta pusaka. Ini juga risiko jangka panjang yang akan berlaku. 

1 comment:

  1. Assalamualaikum...mcm mana Kita nk joint nama dengan kawan untuk beli kedai ya..

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.