13 June 2013

Sebab harga rumah terus mahal

Aku ada mendengar pendapat seorang pensyarah berkaitan kedudukan harga rumah yang semakin meningkat dari tahun ke tahun. Beliau berpendapat industri rumah duduk berasaskan demand and supply. Maksud, walaupun harga yang diletakkan lebih tinggi, tetapi mendapat permintaan yang baik daripada pembeli, maka tidak timbul masalah harga yang diletakkan terlalu mahal atau over priced.

Banyak orang berkata kenapa kerajaan tidak mengawal harga rumah. Logiknya, aku juga bersetuju supaya kerajaan patut mengawal. Tetapi adakah ianya adil kenapa pemaju yang menjual rumah tersebut. Adil atau tidak, kerajaan sepatutnya cara jalan supaya win-win situation.

Satu lagi, usaha untuk mengekang kenaikan harga rumah dengan agensi kerajaan terbabit dalam membina dan menjual rumah. Dahulu, memang ini yang berlaku, dimana banyak Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri bertindakan menjadi pemaju, mendapat tanah dengan yang lebih kompetetif daripada kerajaan, dan berjaya menjual rumah dengan lebih rumah.

Pendekatan ini yang cuba dibawa oleh kerajaan dengan memperkenalkan, PRIMA. Prima ini dilihat positif, tetapi ada kes yang berlaku wujud kos tersembunyi dalam konsep jualan mereka. Contohnya, satu rumah apartmen dengan keluasan 800 - 100 kaki persegi dijual dengan harga RM120,000. Ok, harga yang ditetapkan murah, tetapi pembeli dikenakan syarat supaya membayar kos penyelenggaraan termasuk parking sehingga RM300 sebulan. Ini menyebabkan kos yang ditangung oleh pembeli akan meningkat naik semula. Konsep mampu milik, akan menjadi satu retorik juga. 

2 comments:

  1. rumah mahal sangat....xmampu nak beli lagi :(

    ReplyDelete
  2. PRIMA should reveal to the rakyat how much profit they make (harga jual bbanding kos binaan) for each of the apartment or house type. The figure (number) could either make the rakyat thankful towards the government, or hate the government even more.

    ReplyDelete

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.