29 May 2012

CUTI-CUTI MALAYSIA : MELAWAT KE MELAKA

Melaka sangat dikenali sebagai destinasi pelancongan yang menarik di Malaysia. Melaka sering menjadi tumpuan pelancong dalam negara untuk berjalan-jalan bersama-sama keluarga. Aku juga telah berkesempatan untuk melawat ke negeri bersejarah ini. Lawatan ini adalah rentetan menghantar adik aku yang telah selamat berkahwin dengan orang Masjid Tanah, Melaka. Lokasi lawatan yang telah sempat aku kunjungi adalah seperti berikut :

Kawasan Pantai Pengkalan Balak
Aku tengok banyak chalet-chalet ditepi-tepi pantai. Rasanya kalau nak walk-in pun boleh. Konsep tempahan agak kurang sikit sebabnya chaletnya diuruskan oleh orang kampung. Lagipun jarang orang akan booking bila walk - in pun boleh, unless regular customer yang dah prefer chalet yang depa suka.Kat kawasan pantai ada la jugak jualan-jualan tapi tak banyak pilihan. 

Hang Tuah World Heritage Hotel
Aku dan keluarga telah menginap di hotel nie. Actually, kitaorang booking online guna agoda. nie pengalaman kedua, kita orang booking guna agoda. Kira boleh dipercayai la servis agoda. Semasa nak check-in, pengurusan hotel telah upgrade bilik ke Family Suite, instead of deluxe room yang aku booking. Maybe bilik deluxe dah abis kot.
Tapi keadaan biliknya tak best, macam tak berapa maintain je aku rasa. apa yang tak bestnya seperti :
- Tak ada peti ais
- Tak ada tong sampah
- lantai karpetnya basah dan menyebabkan bau busuk.
namun, kitaorang bersyukur sebab boleh tido dengan aman.

Asam Pedas Kota Laksamana
satu lagi lokasi yang patut dikunjungi untuk merasa masakan asam pedas melaka. Sesampai je kita orang kat kedai nie, memang ramai pengunjungnya. Servisnya agak baik, kitaorang tak perlu menunggu lama untuk makan.

Menara Taming Sari
Sekitar jam 10 pagi kitaorang telah membeli tiket untuk naik Menara Taming Sari. Harga tiket RM10/seorang. Tapi sekejap sangat, sekitar 7 minit je, memang tak puas la yang menikmati pemandangan sekitar bandar hilir.

Kota A Famosa
Tarikan utama di negeri melaka. Disini jika anda berminat untuk menaiki beca, banyak terdapat di kawasan hadapan A Famosa. Aku tak naik ke kota diatas sebab anak aku dah nak tido sangat. Nanti aku mesti aku naik ke atas kota tu.

Setahu aku masih ada lagi tempat-tempat menarik yang boleh aku lawati, tapi disebabkan masa yang singkat dan lagipun, mak perlukan rehat. Maybe lain kali kitaorang akan pergi lagi ke negeri Melaka.

No comments:

Post a Comment

Bertindaklah dengan berfikir dan bertanggungjawab.